Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Historia
Tema: Jämförelse av historiska migrationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska få en djupare förståelse för olika historiska migrationer, analysera orsaker och konsekvenser samt se kopplingen mellan dessa och sina egna familjehistorier. Eleverna kommer också att träna sin förmåga att jämföra och diskutera historiska fakta och perspektiv.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på historiska migrationer och diskutera deras orsaker samt varför människor har flyttat under olika tidsperioder. I samtal kan eleven koppla sina egna erfarenheter och historia till dessa migrationsprocesser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till historiska migrationer (10 min)
- Ge en översikt av vad migration är, med fokus på historiska exempel och stora migrationsvågor.
- Diskutera orsaker till migration, såsom krig, fattigdom och möjligheter.
- Berätta om lektionens syfte, att jämföra elevernas egna familjehistorier med kända historiska migrationer.
Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en historisk migrationsberättelse att läsa.
- Låt grupperna diskutera: Vad var orsaken till migrationen? Hur påverkade det samhällen?
- Ge grupperna möjlighet att ställa frågor om texten de har läst.
Presentation av migrationsberättelser (15 min)
- Be grupperna att sammanfatta sin migrationsberättelse för klassen.
- Uppmuntra till diskussion kring likheter och skillnader mellan de historiska migrationerna och elevernas egna familjehistorier.
- Diskutera hur dessa händelser fortsatt att påverka samhälle och kultur idag.
Reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om migration och familjehistorier.
- Ställ frågor om vilka känslor som väcktes under diskussionerna och presentationerna.
Avslutning och förberedelser för nästa lektion (5 min)
- Informera om att nästa lektion kommer att handla om hur migrationer har påverkat våra samhällen idag.
- Be eleverna att reflektera över och skriva ner ett exempel på hur migration har påverkat dem eller deras samhälle.
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna skapa en affisch där de visualiserar samband mellan sin egen familjehistoria och den migration de har lärt sig om. De ska inkludera bilder, korta texter och nyckelord som beskriver både migrationen och deras egna historier. Aktiviteten kommer att ge en djupare insikt i hur historiska händelser påverkar individers liv idag.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Nämn en migration som du har lärt dig om idag. Exempelvis; den irländska migrationen till USA.
- Vad var en orsak till den migrationen? Fattigdom och svält i Irland.
- Hur tror du att migrationen påverkat det landet dit folk flyttade? Det kan ha påverkat arbetsmarknaden och kulturen i det nya landet.
- Vilka likheter ser du mellan denna migration och din egen familjehistoria? Elevernas svar kommer att variera beroende på deras bakgrund.
- Varför är det viktigt att lära sig om migration? Det hjälper oss att förstå samhället och hur vi tillsammans formar vår historia.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort uppsats, 150-250 ord, där de reflekterar över hur migration har påverkat deras samhälle eller deras familj.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan i uppdrag att forska om en specifik migration som har påverkat deras eget samhälle. De ska skapa en presentation och inkludera källor, diskutera orsaker och konsekvenser av migrationen, samt dra paralleller till deras egna erfarenheter och lärdomar framför klassen.
Förslag för nästa lektion
Migrationens påverkan på samhället idag: I nästa lektion kan fokus ligga på hur dagens migrationer påverkar våra samhällen, kulturer och identiteter. Vi kan diskutera aktuella migrerande grupper och deras bidrag till samhället. Lektionen ger eleverna möjlighet att se migrationens tydliga effekter i sin egen vardag och ger dem verktyg för att vara aktiva medborgare.
Förberedelser
- Förbered migrationsberättelser att dela ut till grupperna.
- Skapa en affischmall för elevernas visualisering av sina bekanta och lärda migrationer.
- Kolla resurser till presentationen, såsom bilder eller dokumentärer, som kan kopplas till lektionen.