Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bild och form 1a1
Tema: Tekniker och material i bildskapande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på olika tekniker och material som används inom bildskapande. Eleverna kommer att få introduktion till grundläggande tekniker för att måla, teckna och använda blandteknik. Lektionen syftar till att ge eleverna praktiska erfarenheter och grundläggande färdigheter för att kunna uttrycka sig kreativt genom bilder.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa tekniska färdigheter och metoder i bildskapande. Eleven kan också diskutera val av material och tekniker och hur dessa påverkar det estetiska resultatet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till material och tekniker (10 min)
- Presentera olika typer av material som används i bildskapande, inklusive olika papper, färger (akrylfärg, vattenfärg, oljefärg), och ritmaterial (kolpennor, blyerts, pastell).
- Diskutera fördelar och nackdelar med de olika materialen och när man bör använda dem.
- Ge kortfattad information om blandteknik och hur olika material kan kombineras i ett verk.
Genomgång av måleritekniker (15 min)
- Gå igenom de grundläggande måleriteknikerna, såsom lavering, impasto, och undermålning.
- Visa exempel på hur dessa tekniker kan användas för att skapa djup och textur i en målning.
- Diskutera vikten av färgblandning och hur man kan skapa olika nyanser och toner.
Workshop: Praktiska övningar i teknik och material (20 min)
- Eleverna delas in i grupper och får prova på olika tekniker och material.
- Ge dem specifika uppgifter, såsom att skapa en enkel målning med akrylfärg eller göra en teckning med kol.
- Låt dem experimentera fritt med de olika materialen och teknikerna, och uppmuntra dem att vara kreativa.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter om tekniker och material i bildskapande.
- Diskutera viktigheten av att experimentera med olika tekniker för att hitta sin egen stil och uttrycksform.
- Ställ frågor för att uppmuntra reflektion om vilka tekniker de tyckte var mest intressanta och varför.
Aktivitet
Eleverna ska dokumentera sina praktiska övningar och skriva en kort reflektion om deras erfarenheter och de tekniker de använde. De ska även diskutera vad de skulle vilja utforska vidare i framtida projekt.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Nämn två olika typer av måleritekniker och vad som skiljer dem åt. Svar: Laverings (skapa transparens) och impasto (tjockt, texturerat lager).
- Hur kan valet av material påverka den slutliga bilden? Svar: Olika material ger olika finish och kan påverka färgens ljusstyrka och textur.
- Vad innebär blandteknik? Svar: Att kombinera olika tekniker och material i en och samma bild för att skapa ett mer komplext uttryck.
- Varför är det viktigt att experimentera med olika tekniker? Svar: För att utveckla sin egen stil och förstå vilket uttryck man vill uppnå i sitt konstnärliga arbete.
- Vad lärde du dig av dagens övningar? Svar: (Frivillig, beroende på varje elevs erfarenhet och reflektion).
Hemläxa
Välj ett konstverk som använder en teknik ni har lärt er under lektionen och skriv en analys av hur tekniken används och vilken inverkan den har på det övergripande uttrycket i verket. Längd: 400 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan i en fördjupningsuppgift skapa ett eget verk där de väljer minst två olika tekniker och material. De ska dokumentera sin skapandeprocess och reflektera över sina val, uttryck och vad de lärde sig under processen.
Förslag för nästa lektion
Tema: Visuell berättande och bildanalys. I nästa lektion kommer fokus att ligga på visuell berättande och hur bilder kan berätta en historia. Eleverna kommer också att analysera bilder och diskutera hur olika element i ett verk kan påverka tolkningen och känslan av berättelsen.
Förberedelser
- Samla exempel på konstverk och material som illustrerar olika tekniker och stilar.
- Förbereda material för workshoppen med penslar, färger och ritytor.
- Utveckla en översikt av olika måleritekniker och deras tillämpning för att dela med eleverna.