En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Biologi 1 – Genetik och Ärftlighet

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Genetik och Ärftlighet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Genetiska begrepp som gen, allel, fenotyp och genotyp samt mendelsk arv.
  • Modern genetik och dess tillämpningar, inklusive genteknik och bioteknik.
  • Etiska aspekter av genetisk forskning och dess tillämpningar.

Kunskapskrav

Eleven redogör för grundläggande begrepp inom genetik och förklarar hur ärftliga egenskaper överförs. Eleven diskuterar och värderar etiska frågor kopplade till experimentell och terapeutisk genetik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Genetik (10 min)

  • Presentation av grundläggande genetiska begrepp (gen, allel, fenotyp, genotyp).
  • Förklara Mendels lagar och deras betydelse för ärftlighet.
  • Demonstrera med ett enkelt exempel på korsningsschema.

Mendelsk Arv (15 min)

  • Gå igenom Mendels experiment med ärtor.
  • Förklara dominanta och recessiva alleler.
  • Diskutera hur dessa arvsregler kan förutsäga egenskaper hos avkommor.

Moderna Tillämpningar av Genetik (10 min)

  • Introducera ämnen som genteknik och bioteknik.
  • Diskutera exempel på genetisk modifiering och dess fördelar och nackdelar.
  • Be eleverna reflektera över hur dessa teknologier kan påverka samhället.

Etiska Aspekter av Genetik (10 min)

  • Lyfta fram de etiska frågorna kring genetiska tester och kloning.
  • Diskutera vad som är acceptabelt och vad som inte är det inom genetisk forskning.
  • Uppmuntra till en öppen diskussion om elevernas tankar kring genetiska framsteg.

Diskussion och Frågestund (5 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll.
  • Svara på elevernas frågor och uppmuntra till fortsatt reflektion.
  • Informera om kommande aktiviteter kring genteknik och arv.

Aktivitet

Eleverna delas in i par för att skapa en presentation om en specifik genetisk sjukdom. De ska undersöka sjukdomens orsaker, ärftlighet, samt aktuella behandlingsmetoder. Presentationerna ska innehålla visuella element som diagram och bilder.

Exit-ticket

  • Vad är en gen?
    Svar: En sekvens av DNA som kodar för ett protein och bestämmer en specifik egenskap.
  • Beskriv vad en allel är.
    Svar: En variant av en gen som kan uttrycka olika egenskaper.
  • Vad innebär Mendels första lag av segregation?
    Svar: Alleler separeras under gametbildningen, så att varje gamet får en allel av varje gen.
  • Nämn en tillämpning av genteknik.
    Svar: Produktion av genetiskt modifierade organismer (GMO).
  • Vilka etiska frågor kan uppstå inom genetik?
    Svar: Frågor om genmodifiering av människor, integritet och genetisk diskriminering.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ett kort rapport (1-2 sidor) som analyserar en genetisk sjukdom, inklusive dess orsaker, ärftlighet och nuvarande forsknings- samt behandlingsmetoder.

Nationella provet

Inga provfrågor från det nationella provet är aktuella för temat.

Citat

”Life is not a matter of chance. It is a matter of choice.” — Stephen R. Covey, 1989
Citatet betonar vikten av val i livet, vilket också appliceras på genetiska val och deras konsekvenser för individer och samhälle.

Nästa lektion

Tema: “Evolutionsbiologi”. Det här temat är relevant för att förstå hur organismer har utvecklats och anpassat sig över tid, och hur genetik spelar en central roll i den processen.