En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Filosofi 1 – Rättvisa och jämlikhet

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 1
Tema: Rättvisa och jämlikhet

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska behandla rättvisa och jämlikhet; hur dessa begrepp ser ut inom olika filosofiska och samhälleliga kontexter. Eleverna ska få en förståelse för hur makt och resurser fördelas och diskutera frågor kring social rättvisa och politiskt ansvar.

Kunskapskrav

Eleven redogör för och diskuterar översiktligt centrala frågor som rör rättvisa och jämlikhet. Eleven kan beskriva och analysera våra grundläggande värderingar och hur dessa tar sig uttryck i samhället och i vår vardag. Detta inkluderar att kunna föra diskussioner om diskriminering och sociala orättvisor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till rättvisa (10 min)

  • Definiera begreppen rättvisa och jämlikhet.
  • Diskutera normativa teorier kring rättvisa.
  • Ge exempel på olika typer av orättvisor i samhället.

Historiska perspektiv på rättvisa (15 min)

  • Genomgå historiska exempel på rättvisefrågor (exempelvis medborgarrättsrörelsen).
  • Diskutera hur dessa exempel har format moderna rättighetsfrågor.
  • Identifiera skillnader mellan olika kulturella synsätt på rättvisa.

Dilemma och diskussion (15 min)

  • Presentera konkreta moraliska dilemman relaterade till rättvisa.
  • Dela upp klassen i grupper för att diskutera dessa dilemman.
  • Varje grupp presenterar sin syn på hur rättvisan ska återspeglas i ett samhälle.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och reflektera kort över diskussionerna.
  • Diskutera hur individer kan bidra till en mer rättvis värld.
  • Avsluta med att be eleverna lämna frågor anonymt för nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en artikel där de uttrycker sin egen åsikt om vad rättvisa betyder för dem och hur de ser på jämlikhet i samhället. Artikeln ska inkludera argumentation och exempel från historien eller samtiden. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.

Exit-ticket

  • Hur skulle du definiera “rättvisa” i ditt eget liv?
  • Vad är ett exempel på en social orättvisa idag?
  • Hur kan olika kulturer uppfatta rättvisa på olika sätt?
  • Nämn två historiska figurer som inspirerat kampen för rättvisa.
  • Varför är jämlikhet viktigt för ett fungerande samhälle?

Hemuppgift

Eleverna ska välja en aktuell samhällsfråga rörande jämlikhet och skriva en analys av situationen, med fokus på hur makt och resurser fördelas. De ska även ge förslag på hur situationen kan förbättras med hänvisningar till teorier om rättvisa. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgiftsbeskrivning, skriv “Hemuppgift”.

Citat

“Rättvisa är inte någon neutral term; den är en av de mest svårdefinierade och omtvistade.” – Amartya Sen (2009)

Detta citat illustrerar att rättvisa är ett komplext begrepp som kan tolkas på många sätt, vilket är centralt för diskussionerna i vår lektion. Det visar också att frågor om rättvisa och jämlikhet inte bara handlar om att fastställa regler, utan om att förstå djupare sociala, kulturella och historiska kontexter.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion föreslås vara “Makt och ansvar”. Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på diskussionerna om rättvisa och jämlikhet och ger eleverna möjlighet att undersöka hur maktstrukturer påverkar våra liv och samhället som helhet. Om du vill att jag ska ta fram en lektionsplanering baserat på detta förslag, skriv “Nästa”.