En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Psykologi 1 – Metoder för bedömning av emotionella tillstånd

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykologi 1
Tema: Metoder för att mäta och bedöma emotionella tillstånd och psykiska störningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på olika metoder för att mäta och bedöma emotionella tillstånd och psykiska störningar. Vi kommer att diskutera kvantitativa och kvalitativa tillvägagångssätt, inklusive självrapporteringsverktyg, strukturerade intervjuer och psykologiska tester.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och jämföra olika metoder för psykologisk bedömning och deras användning inom klinisk psykologi.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mätning och bedömning (10 min)

  • Definiera vad psykologisk bedömning innebär och dess syfte.
  • Diskutera vikten av att använda korrekta metoder för att förstå emotionella och psykologiska tillstånd.
  • Presentera syftet med lektionen.

Självrapporteringsverktyg (15 min)

  • Beskriva vad självrapporteringsverktyg är och ge exempel som Becks Depressionsinventorium och GAD-7.
  • Diskutera fördelar och begränsningar med självrapporteringsmetoder.
  • Reflektera över hur självrapporter kan påverkas av social önskvärdhet och självinsikt.

Strukturerade intervjuer och tester (15 min)

  • Förklara skillnader mellan strukturerade och ostrukturerade intervjuer, samt vikten av att ställa rätt frågor.
  • Diskutera olika typer av psykologiska tester, såsom personlighetstester och intelligenstester (ex. MMPI och WAIS).
  • Ge exempel på situationer där dessa tester används.

Kvalitativa metoder (10 min)

  • Introducera kvalitativa metoder som djupintervjuer och fokusgrupper.
  • Diskutera när och varför kvalitativa metoder kan vara mer lämpliga.
  • Fördelarna med att använda flera bedömningsmetoder i praktiken.

Aktivitet

Eleverna delas upp i grupper för att utveckla en plan för hur de skulle genomföra en psykologisk bedömning av en person som upplever emotionella svårigheter. De ska inkludera metoder, verktyg och vilken typ av information de skulle söka.

Exit-ticket

  • Vad är psykologisk bedömning? Svar: En process för att samla in och analysera information om en individ för att förstå deras psykiska tillstånd.
  • Ge exempel på självrapporteringsverktyg. Svar: Becks Depressionsinventorium och GAD-7.
  • Vad är skillnaden mellan strukturerade och ostrukturerade intervjuer? Svar: Strukturerade intervjuer har fasta frågor medan ostrukturerade intervjuer är mer öppna.
  • Vad är MMPI? Svar: Minnesota Multiphasic Personality Inventory, ett vanligt personlighetstest.
  • När kan kvalitativa metoder vara mer lämpliga? Svar: När man vill få djupare förståelse för individers upplevelser och känslor.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en specifik metod för psykologisk bedömning och skriva en uppsats (1-2 sidor) där de beskriver metoden, dess användning, fördelar och nackdelar samt exempel på hur den skulle kunna tillämpas i praktiken.

Citat

”Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.” – James Baldwin, 1963. Detta citat belyser vikten av att konfrontera och förstå våra känslor och psykiska tillstånd, vilket är centralt för psykologisk bedömning.

Nästa lektion

Vi kommer att fokusera på interventioner och behandlingar för specifika psykiska störningar, inklusive terapi- och behandlingsmetoder som används i klinisk praktik. Detta tema är avgörande för att förstå hur psykologiska teorier och metoder omsätts i praktiken.