Hemläxa
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Pronomen och deras användning – Personliga, possessiva och reflexiva pronomen
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Pronomen: Ord som ersätter substantiv i en mening för att undvika upprepning.
- Personliga pronomen: Pronomen som används för att hänvisa till personer (t.ex. I, you, he, she, it, we, they).
- Possessiva pronomen: Pronomen som anger ägande eller tillhörighet (t.ex. my, your, his, her, its, our, their).
- Reflexiva pronomen: Pronomen som används när subjektet och objektet i en mening är samma (t.ex. myself, yourself, himself).
- Substantiv: Ord som benämner personer, platser, saker eller abstrakta begrepp.
Instuderingsfrågor
- Vad är ett pronomen och vilken funktion har det i en mening?
- Ge exempel på tre personliga pronomen.
- Vad skiljer ett possessivt pronomen från ett personligt pronomen?
- Hur används reflexiva pronomen? Ge ett exempel.
- Varför är det viktigt att variera användningen av pronomen i sina texter?
- Kan ett substantiv ersättas av olika typers pronomen? Hur?
- Ge ett exempel på en mening med både ett personligt och ett possessivt pronomen.
- Vilka felaktigheter kan uppstå vid användning av pronomen? Ge exempel.
- Hur kan pronomen förbättra språklig variation i skrift och tal?
- Vad innebär det att pronomen kan användas för att undvika upprepning?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Meningsskapelse
Skapa fem meningar där du använder olika typer av pronomen. För varje mening, markera vilket pronomen du har använt och ange dess typ (personligt, possessivt eller reflexivt).
Svar:
Uppgift 2: Dialogövning
Skriv en kort dialog (150–200 ord) mellan två personer där ni använder personliga, possessiva och reflexiva pronomen. Tänk på att dialogen ska vara naturlig och relevant för en vardaglig situation.
Svar:
Uppgift 3: Reflektion
Skriv en reflektion (ca 100 ord) om en utmaning du mött när du använt pronomen i dina texter. Hur har du löst problemet? Hur kan du bli bättre på att använda pronomen i framtiden?
Svar: