Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Kemi
Tema: Material och deras egenskaper
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: I denna lektion kommer vi att fokusera på olika typer av material, deras fysiska och kemiska egenskaper, samt hur dessa egenskaper påverkar vårt val av material i olika sammanhang. Vi kommer att diskutera vanliga material som trä, metall och plast, och hur man kan välja material baserat på deras användning.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva olika material och deras egenskaper, samt ge exempel på hur dessa egenskaper påverkar användningen av material i praktiken. Eleven kan också jämföra egenskaper hos olika material.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till material (10 min)
• Förklara vad material är och ge exempel på olika typer, såsom metaller, icke-metaller, plast och naturmaterial.
• Diskutera varför det är viktigt att förstå materialens egenskaper och deras användning i vardagen.
• Presentera grundläggande egenskaper som hårdhet, lätthet, temperaturbeständighet, och hållbarhet.
Egenskaper hos olika material (15 min)
• Beskriv specifika egenskaper hos vanliga material som trä, metall och plast.
• Diskutera vilka faktorer som avgör vilket material som används för olika produkter (kostnad, hållbarhet, miljöpåverkan).
• Använd exempel från elevernas egna liv för att illustrera materialval och användning.
Praktisk aktivitet: Materialjämförelse (15 min)
• Dela upp eleverna i små grupper och ge dem en uppsättning olika material (t.ex. plast, metall, trä).
• Låt grupperna undersöka materialen och dokumentera deras egenskaper (t.ex. vikt, flexibilitet, yta).
• Be varje grupp att presentera sina fynd och diskutera vilka material som skulle vara bäst för en specifik uppgift (exempelvis bygga en stol, skapa en leksak).
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Återkoppla till lektionens innehåll och diskussion kring materialens egenskaper.
• Låt eleverna reflektera över hur de väljer material i sina egna liv och varför det är viktigt att tänka på materialens egenskaper.
• Ge möjlighet för frågor och diskussion.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch som beskriver ett specifikt material, dess egenskaper, användningsområden och fördelar/nackdelar. De ska inkludera bilder och exempel på objekt som är gjorda av det materialet. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet” så tar jag fram den.
Exit-ticket
• Nämn tre typer av material. Svar: Metall, plast och trä.
• Vad är en egenskap som skilljer metaller från plaster? Svar: Metaller leder elektricitet medan plaster oftast inte gör det.
• Ge ett exempel på hur materialval kan påverka en produkts hållbarhet. Svar: Däck görs av gummi (som är slitstarkt) för att klara av slitage.
• Varför är det viktigt att tänka på miljöpåverkan vid val av material? Svar: För att bevara resurser och minska avfall.
• Nämn en fördel med att använda trä som material. Svar: Trä är biologiskt nedbrytbart och kan vara starkt och hållbart.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett material som de använder varje dag och skriva en kort text om dess egenskaper och användningsområden samt reflektera över varför det valet görs. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgift kan du skriva “Hemuppgift” så tar jag fram den.
Citat
”Kvaliteten på materialet avgör kvaliteten på produkten.” – Unknown. Detta citat betonar hur viktigt det är att förstå materialens egenskaper för att skapa effektiva och hållbara produkter.
Nästa lektion
Föreslaget tema för nästa lektion är “Kemiska förändringar och fysikaliska förändringar”, där vi kommer att undersöka skillnaderna mellan dessa typer av förändringar och hur de manifesteras i vårt dagliga liv. Detta tema är relevant för att förstå hur och varför ämnen förändras. Om du vill ha en lektionsplanering baserat på detta förslag, skriv “Nästa”.