En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Engelska – Sociala frågor

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Sociala frågor i engelsktalande länder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen syftar till att öka elevernas förståelse för aktuella sociala frågor i engelsktalande länder. Genom att läsa och diskutera texter om dessa ämnen ska eleverna träna sin förmåga att uttrycka sig på engelska, både skriftligt och muntligt. Eleverna kommer att utforska hur språk används för att diskutera sociala frågor och deras påverkan på olika grupper i samhället.

Betygskriterier

  • Eleven kan läsa och förstå texter om sociala frågor och sammanfatta deras innehåll.
  • Eleven kan delta i diskussioner om aktuella sociala frågor och uttrycka sina åsikter på engelska.
  • Eleven kan skriva en text där de reflekterar över och analyserar en social fråga kopplad till ett engelsktalande land.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sociala frågor (10 min)

  • Definiera vad som menas med sociala frågor och ge exempel på aktuella problem i engelsktalande länder, såsom ojämlikhet, diskriminering, och välfärdsfrågor.
  • Ställ frågor till klassen på engelska: “What social issues do you think are most important today?”.
  • Presentera några centrala termer och fraser som “social inequality”, “discrimination”, “access to healthcare”.

Läsning av texter (15 min)

  • Dela ut en kort artikel eller ett avsnitt från en text på engelska som behandlar en specifik social fråga i ett engelsktalande land.
  • Be eleverna läsa texten och markera viktiga ord eller uttryck.
  • Diskutera textens innehåll med klassen. Fråga: “What is the main issue discussed in the text?” och “How does this issue affect people?”.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem specifika frågor att diskutera, exempelvis:
    • “How does social inequality manifest in education?”
    • “What are the social implications of healthcare access?”.
  • Uppmuntra användning av de termer som tidigare presenterats, och be dem att formulera sina tankar på engelska.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och be grupperna dela med sig av en insikt de fick under diskussionerna.
  • Ställ frågan: “Why is it important to discuss social issues?” och “How can language help raise awareness of these issues?”.

Diskussionsfrågor

  • A. Why do you think social issues in community affect individuals differently?
  • B. What responsibilities do communities have towards their members regarding social issues?
  • C. How can youth engage in social issues to make a difference in their communities?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort artikel (200-300 ord) på engelska där de tar ställning till en specifik social fråga som berör ett engelsktalande land. Artikeln ska inkludera argument, exempel och egna åsikter. Uppmuntra dem att använda termer och uttryck från lektionen för att stärka sina argument.

Exit-ticket

  • What was the most interesting social issue you learned about today?
  • How might you use what you’ve learned to discuss these issues outside of school?
  • Can you think of any personal experiences related to social issues?
  • Why is understanding social issues important for a global citizen?
  • What term or phrase from today’s lesson do you think is most important, and why?