Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Lag och rätt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i samhällskunskap ska bland annat behandla samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Vidare ska eleverna få kännedom om kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet redogöra för centrala begrepp som rör rättigheter och skyldigheter samt ge exempel på hur lagar påverkar samhället och individen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lag och rätt (10 min)
- Förklara innebörden av lagar och varför de finns.
- Diskutera skillnaden mellan olika typer av lagar (strängare lagar, förordningar, etc.).
- Introducera begrepp som brott, straff och rättsskipning.
Genomgång av svenska lagar (15 min)
- Presentera ett antal centrala lagar och deras syften.
- Diskutera vad som blir konsekvenserna om lagar inte följs.
- Ge exempel på hur lagar skyddar medborgare.
Gruppläsning av lagtext (10 min)
- Dela ut en lättläst version av en specifik lag till grupper.
- Låt grupperna läsa och diskutera lagens huvudpunkter.
- Förbered frågor för klassdiskussion.
Diskussion om lagbrott (10 min)
- Låt eleverna diskutera exempel på lagbrott.
- Fråga om de känner till några konsekvenser av dessa brott.
- Diskutera skillnaden mellan motsvarande handlingar som kan ses som “orättvisa” men som inte alltid är olagliga.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion.
- Ta upp eventuella frågor eller funderingar.
- Förbered eleverna för nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta i grupper för att skapa en kort presentation där de förklarar en vald lag och dess syfte samt eventuella konsekvenser av den. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken funktion har lagar i samhället? Svar: De reglerar beteende och skyddar medborgarnas rättigheter.
- Nämn ett exempel på en svensk lag. Svar: Brottsbalken.
- Vad händer om man bryter mot lagen? Svar: Man kan få böter eller fängelse.
- Vad skiljer en lag från en rekommendation? Svar: Lagar är tvingande, medan rekommendationer är vägledande.
- Vilka skyddas av lagarna? Svar: Alla medborgare i samhället.
Hemuppgift
Eleverna ska undersöka en vald lag och skriva en kort text där de förklarar lagens syfte, vad som händer om man bryter mot den, samt ge exempel på hur den påverkar samhället. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.
Citat
”Injustice anywhere is a threat to justice everywhere.” – Martin Luther King Jr. (1963) Detta citat betonar vikten av rättvisa i samhället. Om någon utsätts för orättvisa, hotas den allmänna rättvisan. Citatet är relevant för lektionen eftersom vi diskuterar hur lagar skyddar individer och bidrar till ett rättvist samhälle.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion: Kriminalitet och konsekvenser. Detta ämne är relevant för att förstå hur lagar växer fram som svar på brott och hur brott påverkar individer och samhället som helhet. Användaren kan skriva ”Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.