Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Fysik
Tema: Övergripande reflektioner och kursutvärdering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att ge feedback på kursens innehåll och reflektera över sina egna lärandeupplevelser.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna diskutera egna lärdomar och ge konstruktiv feedback på kursens genomförande.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till utvärderingen (10 min)
– Förklara syftet med utvärderingen och vikten av att reflektera över kursinnehållet.
– Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar kring vad de har lärt sig under kursen.
Tematisk sammanfattning (15 min)
– Sammanfatta de centrala teman som har diskuterats under kursen: energikällor, hållbarhet, energikonsumtion, och samhällspåverkan.
– Engagera eleverna i en diskussion kring viktiga insikter och tankar som har framkommit under lektionerna.
Reflektionsövning (15 min)
– Låt eleverna skriva ner vad de tyckte var mest värdefullt under kursen och vilken kunskap de tar med sig framöver.
– Diskutera i par och dela sina tankar med varandra.
– Samla grupperna och be några att dela sina reflektioner i helklass.
Sammanfattning och avslutning (10 min)
– Sammanfatta vad eleverna lärt sig och hur de kan tillämpa denna kunskap praktiskt i sina liv.
– Diskutera hur de kan fortsätta att vara engagerade i energifrågor och hållbarhet efter kursens slut.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en personlig handlingsplan som beskriver hur de avser att agera mer hållbart i sina liv baserat på vad de lärt sig under kursen.
Exit-ticket
– Vilken insikt har du fått från denna kurs?
Svar: (Öppen fråga för individuell reflektion).
– Hur har dina åsikter om energi förändrats?
Svar: (Öppen fråga för personlig reflektion).
– Vilka åtgärder kan du själv vidta för att bidra till hållbarhet?
Svar: (Öppen fråga för idéer).
– Hur ser du på framtiden för energi?
Svar: (Öppen fråga för framtidsvisioner).
– Vad tyckte du var det mest intressanta ämnet vi diskuterade?
Svar: (Öppen fråga för personliga åsikter).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett avslutande brev till sig själva där de sammanfattar vad de lärt sig i kursen, sina förväntningar på energifrågor i framtiden och sina åtaganden för en hållbar livsstil.
Citat
”Det är inte vad du ser utan vad du gör som definierar ditt arv.” – Nelson Mandela.
Citatet belyser vikten av handling och ansvar, vilket är centralt för diskussionerna om energifrågor och hållbarhet.