Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Platser i hemmet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av engelska ord och fraser kopplade till olika rum och platser i hemmet. Provets mål är att eleverna ska kunna namnge rum och beskriva deras funktioner på engelska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika rum och platser i hemmet. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika rum och hur man beskriver deras funktioner.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika rum och platser i hemmet på engelska. De ska också kunna använda dessa ord i enkla meningar och diskutera vad man gör i varje rum.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas rummet där man lagar mat?
A) Vardagsrum
B) Badrum
C) Kök
D) Sovrum
2. I vilket rum sover man vanligtvis?
A) Kök
B) Sovrum
C) Vardagsrum
D) Garage
3. Vad gör man i vardagsrummet?
A) Man lagar mat
B) Man umgås
C) Man duschar
D) Man sover
4. Vilket rum används för att tvätta sig?
A) Garage
B) Kök
C) Badrum
D) Vardagsrum
5. Vad finns oftast i ett garage?
A) Säng
B) Bil
C) Kök
D) Dator
6. Vad gör man oftast i köket?
A) Lagar mat
B) Leker
C) Tittar på TV
D) Sover
7. Vilket rum är plats för möbler och avkoppling?
A) Badrum
B) Vardagsrum
C) Kök
D) Sovrum
8. I vilket rum brukar man oftast ha en säng?
A) Vardagsrum
B) Sovrum
C) Garage
D) Kontor
9. Vad gör man i badrummet?
A) Lagar mat
B) Tvättar sig
C) Vilar
D) Studerar
10. Vad är syftet med ett kök?
A) Att laga mat
B) Att sova
C) Att leka
D) Att tvätta
11. Vad brukar man ha i vardagsrummet?
A) Diskmaskin
B) Soffor
C) Sängar
D) Dusch
12. I vilket rum hittar man toaletten?
A) Kök
B) Badrum
C) Garage
D) Vardagsrum
13. Vilket rum är ofta kopplat till avkoppling?
A) Badrum
B) Vardagsrum
C) Kök
D) Kontor
14. Vad kallar man det rum där man brukar ha middagar?
A) Matsal
B) Gym
C) Kontor
D) Garage
15. I vilket rum brukar vi tänka på städning?
A) Garage
B) Badrum
C) Kök
D) Vardagsrum
Resonerande frågor
1. Beskriv ditt favoritrum i hemmet och varför du gillar det. (Syfte: Ge möjlighet att använda detaljerad engelska för att uttrycka personliga preferenser.)
2. Vad gör du vanligtvis i ditt sovrum och varför? (Syfte: Evaluera förmågan att beskriva aktiviteter i olika rum.)
3. Hur skulle du designa ditt drömhem? Vilka rum skulle du inkludera? (Syfte: Utmanar eleverna att använda kreativitet och engelska på en högre nivå.)
4. Vilka funktioner anser du är viktigast i ett kök? Motivera ditt svar. (Syfte: Utvärdera förmågan att diskutera om funktionalitet på engelska.)
5. Hur påverkar rummen i ditt hem din dagliga rutin? (Syfte: Bedöma elevernas förmåga att koppla rum till personliga upplevelser.)
6. Vilka aktiviteter tycker du är bäst att göra i olika rum? Varför? (Syfte: Möjlighet för eleverna att uttrycka sina idéer och känslor på engelska.)
7. Diskutera skillnaderna mellan ett vanligt hem och ett drömhem. (Syfte: Utmana eleverna att tänka kritiskt och formulera sina tankar på engelska.)
8. Vilket rum anser du är mest funktionellt? Förklara varför. (Syfte: Utvärdera förmågan till kritisk analys och resonemang.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, med varje fråga värd 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, med varje fråga värd 1 poäng. För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyget A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från de resonerande frågorna).