Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Kollokationer – Vanliga ordkombinationer som används naturligt på engelska
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda kollokationer i både skrivande och talande engelska. Provets fokus ligger på att identifiera, använda och förklara betydelsen av vanliga kollokationer, samt att skapa meningar som låter naturliga på engelska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleven ska ges förutsättningar att utveckla … sin förmåga att använda språket i tal och skrift så att de kan uttrycka sig och kommunicera med andra. Detta inkluderar att förstå och använda kollokationer.”
Kunskapskrav
”Eleven kan med viss säkerhet identifiera och använda enklare kollokationer i skrivande och tal.”
”Eleven kan i tal och skrift förklara betydelsen av vanliga kollokationer och ge exempel på dem.”
”Eleven kan skapa förståeliga och sammanhängande texter där kollokationer används på ett korrekt sätt.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ordpar är en korrekt kollokation?
A. Break a leg
B. Make a stop
C. Catch a tree
D. Make a decision
2. Vad betyder kollokation?
A. Vanliga ordkombinationer som används tillsammans
B. Ovanliga ord som sällan används
C. En typ av grammatikregel
D. En språklig stilfigur
3. Vilket av följande exempel är en kollokation med ett verb och ett substantiv?
A. Take a break
B. Very important
C. Interested in
D. Really hard
4. Vilken av följande är en korrekt användning av en kollokation?
A. She has a cold caught.
B. She caught a cold.
C. She is cold caught.
D. She makes a cold.
5. Vad är en vanlig kollokation med ordet “strong”?
A. Strong tea
B. Strong coffee
C. Strong water
D. Strong juice
6. Vilken av följande meningar innehåller en kollokation?
A. I have a good trip.
B. I had a great time.
C. I made a happy day.
D. I took a nice sleep.
7. Vilket av följande ord används ofta med “decision”?
A. Make
B. Take
C. Run
D. Give
8. Vad kännetecknar en kollokation?
A. Den har alltid en bokstavlig betydelse.
B. Den används naturligt på ett språk.
C. Den är alltid formell.
D. Den kan bytas ut mot andra ord.
9. Välj den mest korrekta formen av kollokationen:
A. Have a conversation
B. Have an argument
C. Have a talk show
D. Have a meeting
10. Vilken av följande grupper beskriver kollokationer korrekt?
A. Verben och substantiven som används ihop
B. Substantiven och adjektiven som inte hör ihop
C. Adjektiv med andra adjektiv som står alltför nära
D. Endast verb i olika tempus
11. Vilken mening innehåller felaktig användning av en kollokation?
A. I took a coffee break.
B. I caught a cold yesterday.
C. I had a warm drink.
D. I made a decision today.
12. Vilket uttryck är en korrekt kollokation för att beskriva något som är mycket viktigt?
A. Highly significant
B. Low important
C. Very simple
D. Less critical
13. Vilket laddat verb används ofta med “risk”?
A. Accumulate
B. Take
C. Break
D. Leave
14. Vilken av följande är en korrekt användning av ordet “interested”?
A. I am interesting in art.
B. I am interested in art.
C. I interest in art.
D. I interest about art.
15. Vilken konversation är mest naturlig?
A. Let’s have a chat.
B. Let’s have a catch.
C. Let’s have a sleep.
D. Let’s have a decision.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur användningen av kollokationer kan påverka naturligheten i språket du använder. Denna fråga hjälper eleverna att reflektera över hur språkanvändning utvecklas genom kollokationer.
2. Ge exempel på två kollokationer som du tidigare har haft svårt att använda korrekt. Vad gjorde dem utmanande? Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa analysegenskaper i sina språkliga svagheter.
3. Hur kan kollokationer bidra till att göra texter mer varierade och intressanta? Denna fråga kopplar direkt till kreativa aspekter av språk och textproduktion.
4. Beskriv en situation där din kunskap om kollokationer hjälpte dig i en verklig kommunikationssituation. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa hur språket tillämpas praktiskt.
5. Vad är skillnaden mellan en kollokation och en vanlig fras? Ge exempel. Denna fråga testar studentens förmåga att differentiate mellan olika språkliga fenomen.
6. Hur kan man använda kollokationer för att förbättra både sitt tal och skrift? Denna fråga hjälper eleverna att reflektera över den praktiska tillämpningen av sina kunskaper.
7. Vilka metoder skulle du föreslå för att memorera och korrekt använda kollokationer? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på strategier för språkinlärning.
8. Diskutera hur olika kulturer kan ha sina egna specifika kollokationer och hur det kan påverka språkinlärning. Här får eleverna möjlighet att reflektera över interkulturella kommunikativa aspekter.
Bedömning
Provets faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Sammanlagt kan provet ge upp till 30 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyget A minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.