En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Animation – Introduktion till animeringstekniker

Presentation i Google Slides
Öppna i Google Docs
Skriv ut dokumentet

Lektionsplanering

Årskurs

Gymnasiet

Ämne

Animation

Tema

Introduktion till animeringstekniker

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla grundläggande tekniker och verktyg för animation, inklusive digital animering samt traditionella metoder. Det fokuserar på skapande av rörliga bilder, berättande genom animation och analys av animationens estetiska uttryck.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och tillämpa grundläggande animeringstekniker och verktyg samt analysera korta animationsfilmer. Eleven ska även uppvisa förmåga att skapa egna animerade sekvenser och reflektera över den kreativa processen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till animation (10 min)

  • Förklara vad animation är och dess historia.
  • Gå igenom olika typer av animation (traditionell, digital, 3D, stop motion).
  • Diskutera animationens roll i berättande och mediekonst.

Grundläggande animeringstekniker (15 min)

  • Presentera de grundläggande principerna för animation, till exempel övergång, timing och rörelse.
  • Demonstrera hur man använder digitala verktyg för animering (exempelvis Adobe Animate eller Blender).
  • Diskutera vikten av storyboard och planering i animationsprocessen.

Praktisk övning: Skapa en enkel animation (15 min)

  • Eleverna får en introduktion till programvaran och startar med att skapa en enkel animation, till exempel en boll som hoppar.
  • Ge vägledning i hur man importerar bilder och skapar rörelse.
  • Låt eleverna experimentera med olika animationstekniker.

Sammanfattning och frågor (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter.
  • Öppna för frågor relaterade till animation och teknik.
  • Diskutera hur kunskaperna kan tillämpas i skapande av egna animationsprojekt.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en kort animationsfilm (cirka 30-60 sekunder) där de får tillämpa teknikerna de lärt sig under lektionen. De ska planera sin animation med hjälp av storyboards och redovisa sin film för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är animation och vilka typer av animation finns det?
    • Svar: Animation är en teknik för att skapa rörliga bilder; typerna inkluderar traditionell, digital, 3D och stop motion.
  • Nämn en viktig princip inom animation.
    • Svar: Timing.
  • Hur kan du använda storyboard i animationsprocessen?
    • Svar: För att planera scener och rörelser i animationen.
  • Vilka programvaror kan användas för att skapa animationer?
    • Svar: Adobe Animate, Blender.
  • Hur påverkar animering berättandet i media?
    • Svar: Genom att ge liv till karaktärer och berättelser på ett visuellt och engagerande sätt.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektionsuppgift (1-2 sidor) där de diskuterar en animation som de har sett och analyserar dess tekniker, stil och berättande. De ska också reflektera över hur de skulle ha närmat sig skapandet av en liknande animation.