En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Biologi – Kroppens organ och deras funktioner

Lektionsplanering i Biologi

Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Kroppens organ och deras funktioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Kroppens organ och deras funktioner samt hur de arbetar tillsammans.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]

Betygskriterier

“Eleven kan berätta om kroppens organ och deras funktioner samt ge exempel på hur de samarbetar.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Kroppens organ och deras funktion (10 min)

  • Inled lektionen med att fråga eleverna vilka organ de känner till och vad de tror att de gör.
  • Presentera några av kroppens huvudorgan (hjärtat, lungorna, magen, hjärnan) och deras grundläggande funktioner.
  • Använd bilder och modeller av organen för ökad tydlighet.

Samspel mellan organen (20 min)

  • Förklara hur olika organ arbetar tillsammans för att hålla kroppen frisk.
  • Ge exempel på hur andningssystemet och cirkulationssystemet fungerar tillsammans: hur syre från lungorna transporteras av blodet till hjärtat.
  • Diskutera matsmältningssystemets roll i att bryta ner maten och ge näring till biomassefylda organ.

Praktisk övning: Organmatchning (15 min)

  • Dela ut bilder av organ och korta beskrivningar av deras funktioner till eleverna.
  • Eleverna arbetar i par för att matcha organens bilder med rätt beskrivning.
  • Låt varje par redovisa ett organ de har matchat och berätta dess funktion för klassen.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta lektionens viktiga punkter om organens funktioner och hur de interagerar.
  • Ställ frågor för att säkerställa att eleverna förstått sambandet mellan organen.

Ämnesbegrepp

BegreppFörklaringEtymologi
OrganEn del av kroppen med en specifik funktion.Från latin “organum”, som betyder “verktyg”.
CirkulationssystemSystemet som transporterar blod och syre i kroppen.Från latin “circulatio”, som betyder “att cirkulera”.
AndningssystemOrgan som ansvarar för in- och utandning av luft.Från latin “anima”, som betyder “liv”.
MatsmältningssystemSystemet som bryter ner maten vi äter och absorberar näring.Från latin “digestio”, som betyder “smälta”.
SamverkanHur olika organ arbetar tillsammans för kroppens funktion.Från latin “cooperari”, som betyder “att arbeta tillsammans”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur fungerar andningssystemet tillsammans med cirkulationssystemet för att vi ska kunna leva?
  • B. Vilka organ är involverade i matsmältningen, och hur samarbetar de?
  • C. Ge exempel på hur signaler från hjärnan kan påverka andra organ i kroppen.

Aktivitet

Eleverna kan skapa en “kroppslig karta” där de ritar en människa och placerar organen på rätt ställen. Varje elev ska skriva en enkel beskrivning av vad varje organ gör och hur det interagerar med andra organ. De kan använda färger och dekorera sina kartor innan de presenterar dem för klassen.

Exit-ticket

  • Vilket organ pumpar blodet i kroppen? (Hjärtat)
  • Vad gör lungorna? (De hjälper oss att andas)
  • Vilket organ bryter ner maten vi äter? (Magen)
  • Hur många organ i kroppens funktioner kan du namnge? (Exempelvis hjärta, lungor, mage, hjärna)
  • Vad menas med samverkan i kroppen? (Att olika organ arbetar tillsammans).

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse (1-2 sidor) om en “dag i livet” som beskriver hur kroppen fungerar. De kan välja att fokusera på deras favoritorgan och beskriva vad det gör under en vanlig dag.

Citat

”Att förstå kroppen är att förstå livet.” – Anonym. Detta citat uppmuntrar eleverna att aktivt lära sig om människokroppen och dess funktioner.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Kroppens sinnen” – Syftet med lektionen är att utforska de fem sinnena och hur de hjälper oss att uppfatta och interagera med omvärlden.


×