Lektionsplanering
Årskurs:
3
Ämne:
Idrott och hälsa
Tema:
Bollspel och samarbete
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I ämnet Idrott och hälsa ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina färdigheter i bollspel och samarbeta effektivt i gruppaktiviteter. Fokus ligger på att förstå spelregler, bollek och samarbete för att uppnå gemensamma mål.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet delta i lagspel och följa regler, samt visa förståelse för vikten av samarbete och kommunikation inom laget.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bollspel och regler (10 min)
- Förklara vad bollspel innebär och diskutera hur samarbete är viktigt i dessa sporter.
- Gå igenom grundläggande regler för en specifik bollsport som ska spelas (t.ex. fotboll, basket, eller handboll).
- Betona vikten av kommunikation och strategi inom laget.
Uppvärmning med samarbetsövningar (10 min)
- Genomför uppvärmningsövningar som att jogga tillsammans och öva på att passa bollen till varandra.
- Inkludera teambyggande lekar där fokus ligger på kommunikation, såsom “Följa John” med bollen.
Bollspel (15 min)
- Dela in klassen i lag och spela en enklare variant av det valda bollsporten.
- Uppmuntra eleverna att använda strategier och samarbete för att nå målet, exempelvis att passa bollen istället för att bara dribbla.
- Se till att alla får spela och delta aktivt.
Avslutning och reflektion (15 min)
- Samla klassen för att diskutera erfarenheterna från bollspelet.
- Ställ frågor om hur kommunikationen fungerade och vad som gick bra i samarbetsarbetet.
- Diskutera hur eleverna kan förbättra sitt samarbete i framtida bollek och spel.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa egna spelregler för en ny bollsport eller en modifierad version av en befintlig sport. De ska presentera sitt spel för klassen och demonstrera hur det går till.
Exit-ticket
- Vad var det roligaste med att spela i lag? (Svar: Exempelvis samarbete, stödja varandra)
- Nämn en strategi som ditt lag använde under spelet. (Svar: Specifik strategi)
- Hur kände du dig som en del av laget? (Svar: Exempelvis viktig, delaktig)
- Vad tyckte du var svårt med lagspel? (Svar: Exempelvis att kommunicera)
- Hur kan ni förbättra lagarbetet nästa gång? (Svar: Exempelvis tydligare kommunikation, bättre passa)
Hemuppgift
Eleverna ska diskutera hemma med en familjemedlem om vad som krävs för ett bra lagarbete och vad de tycker är viktigt i lagspel. De ska skriva ner sina tankar och reflektioner att dela med klassen nästa gång.