En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Idrott och hälsa – Bollspel och samarbete

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs:

3

Ämne:

Idrott och hälsa

Tema:

Bollspel och samarbete


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I ämnet Idrott och hälsa ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina färdigheter i bollspel och samarbeta effektivt i gruppaktiviteter. Fokus ligger på att förstå spelregler, bollek och samarbete för att uppnå gemensamma mål.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet delta i lagspel och följa regler, samt visa förståelse för vikten av samarbete och kommunikation inom laget.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till bollspel och regler (10 min)

  • Förklara vad bollspel innebär och diskutera hur samarbete är viktigt i dessa sporter.
  • Gå igenom grundläggande regler för en specifik bollsport som ska spelas (t.ex. fotboll, basket, eller handboll).
  • Betona vikten av kommunikation och strategi inom laget.

Uppvärmning med samarbetsövningar (10 min)

  • Genomför uppvärmningsövningar som att jogga tillsammans och öva på att passa bollen till varandra.
  • Inkludera teambyggande lekar där fokus ligger på kommunikation, såsom “Följa John” med bollen.

Bollspel (15 min)

  • Dela in klassen i lag och spela en enklare variant av det valda bollsporten.
  • Uppmuntra eleverna att använda strategier och samarbete för att nå målet, exempelvis att passa bollen istället för att bara dribbla.
  • Se till att alla får spela och delta aktivt.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla klassen för att diskutera erfarenheterna från bollspelet.
  • Ställ frågor om hur kommunikationen fungerade och vad som gick bra i samarbetsarbetet.
  • Diskutera hur eleverna kan förbättra sitt samarbete i framtida bollek och spel.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa egna spelregler för en ny bollsport eller en modifierad version av en befintlig sport. De ska presentera sitt spel för klassen och demonstrera hur det går till.


Exit-ticket

  • Vad var det roligaste med att spela i lag? (Svar: Exempelvis samarbete, stödja varandra)
  • Nämn en strategi som ditt lag använde under spelet. (Svar: Specifik strategi)
  • Hur kände du dig som en del av laget? (Svar: Exempelvis viktig, delaktig)
  • Vad tyckte du var svårt med lagspel? (Svar: Exempelvis att kommunicera)
  • Hur kan ni förbättra lagarbetet nästa gång? (Svar: Exempelvis tydligare kommunikation, bättre passa)

Hemuppgift

Eleverna ska diskutera hemma med en familjemedlem om vad som krävs för ett bra lagarbete och vad de tycker är viktigt i lagspel. De ska skriva ner sina tankar och reflektioner att dela med klassen nästa gång.