Lektionsplanering för Biologi
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Människans organsystem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Människans organsystem. Några organs namn, utseende, placering, funktion och samverkan.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven beskriver på ett enkelt sätt samband i naturen, i samhället och i människokroppen med hjälp av naturvetenskapliga begrepp och förklaringsmodeller.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 9 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till människokroppens organsystem (10 min)
- Presentera organens funktion och betydelse för kroppen.
- Diskutera sambanden mellan olika organ och deras samverkan.
- Använd bilder och modeller för att förtydliga ämnet.
- Ställ frågor till eleverna för att aktivera deras förkunskaper.
Djupdykning i ett specifikt organ (15 min)
- Välj ett organ (t.ex., hjärtat eller levern) och gå igenom dess struktur och funktioner.
- Beskriv hur detta organ påverkar andra delar av kroppen.
- Ge exempel på sjukdomar kopplade till detta organ.
Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier relaterade till organens funktion (t.ex., hur träning påverkar hjärtat).
- Diskutera inom grupperna och förbered korta presentationer.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Återkoppla till lektionens innehåll och diskutera vad eleverna har lärt sig.
- Samla in elevernas tankar och reflektioner kring organens betydelse för hälsa.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Organsystem | En uppsättning organ i kroppen som samarbetar för att utföra specifika funktioner. | Grekiska: “organon” (verktyg) och “systema” (komposition) |
Lever | Ett stort organ i kroppen som ansvarar för ämnesomsättning och avgiftning. | Engelska: “liver” |
Hjärta | Ett organ som pumpar blod genom cirkulationssystemet. | Grekiska: “kardia” (hjärta) |
Lungor | Organ som ansvarar för gasutbyte; syre tas upp och koldioxid avges. | Engelska: “lungs” |
Njure | Organ som filtrerar blod och producerar urin. | Latinska: “renes” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle vår hälsa påverkas om ett viktigt organ i kroppen plötsligt slutade fungera? Ge exempel på specifika sjukdomar och deras konsekvenser.
- B. På vilket sätt påverkar livsstilsval som kost och motion våra organs funktioner? Diskutera i grupper.
- C. Vad är sambandet mellan mentalt och fysiskt välmående kopplat till våra organ? Vilka organ tror ni är mest påverkade av stress och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en affisch om det organ de valde i diskussionerna. Affischen ska innehålla information om organets placering, funktioner, hur det fungerar i samverkan med andra organ samt vanliga sjukdomar som kan påverka detta organ. Grupperna ska sedan presentera sina affischer för klassen. Aktiviteten syftar till att befästa elevernas kunskaper och uppmuntra samarbete.
Exit-ticket
- Vilket organ ansvarar för att pumpa blod genom kroppen? Svar: Hjärta.
- Vad händer i lungorna vid gasutbyte? Svar: Syre tas upp och koldioxid avges.
- Nämn en sjukdom kopplad till levern. Svar: Levercirros.
- Vilket organsystem hjälper oss att röra oss? Svar: Muskuloskeletala systemet.
- Hur samverkar njurarna med andra organ? Svar: De filtrerar blodet och påverkar vätskebalans och blodtryck.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort rapport (1-2 sidor) om ett organ de är intresserade av, inklusive dess funktion, eventuell sjukdom som kan påverka det, och hur de kan hjälpa till att hålla det friskt genom livsstilsval. Rapporten ska också innehålla en illustration av organet.
Citat
”Vi är vad vi äter.” – Anthelme Brillat-Savarin (1825)
Citatet syftar på sambandet mellan kost och hälsa och knyter an till lektionen genom att påpeka vikten av att hålla våra organ friska genom medvetna kostval.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Mänskliga system och deras samverkan”. Denna lektion syftar till att utforska hur olika organsystem i människokroppen interagerar och vilka effekter detta samspel har på vår hälsa.