Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Grafisk produktion 4
Tema: Portfölj och presentationsdesign
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I Grafisk produktion 4 ingår följande centrala innehåll: “Skapande av en professionell portfölj och strategier för att presentera grafiska produkter.” [Gy 11, Kursplan för Grafisk produktion 4]
Betygskriterier:
Eleven kan skapa en välstrukturerad och professionell portfölj som presenterar grafiska produkter på ett övertygande sätt. [Gy, Grafiskproduktion 4 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till portföljdesign (10 min)
- Förklara vad en grafisk portfölj är och dess betydelse för kreativa yrken.
- Diskutera faktorer som bör beaktas vid skapandet av en portfölj, såsom målgrupp och presentationstekniker.
- Ge exempel på olika typer av portföljer, både fysiska och digitala.
- Tydliggöra lektionens mål och vad eleverna förväntas lära sig om portföljdesign.
Genomgång av presentationsstrategier (15 min)
- Introducera strategier för att presentera en portfölj, inklusive hur man introducerar sig själv och sin arbetsprocess.
- Diskutera vikten av storytelling i presentationer och hur man kopplar projekt till personligt varumärke.
- Visa exempel på effektiva presentationer och diskutera vad som gör dem framgångsrika.
- Låt eleverna ställa frågor och diskutera sina egna erfarenheter av presentationer.
Praktiskt arbete med portföljutveckling (15 min)
- Dela ut en uppgift där eleverna ska börja utveckla sin grafiska portfölj baserat på tidigare arbete.
- Låt dem arbeta individuellt eller i par och fokusera på att inkludera relevant arbete och beskriva sina processer.
- Cirkulera i klassrummet för att ge vägledning och feedback under arbetet.
- Be några elever dela sina idéer kring portföljen för feedback från klassen.
Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta de centrala koncept som har behandlats angående portföljdesign och presentationsstrategier.
- Diskutera hur en stark portfölj kan påverka karriärmöjligheter inom grafisk design.
- Presentera kort vad som ska tas upp i nästa lektion.
- Svara på avslutande frågor och informera om hemuppgifter.
Diskussionsfrågor
- A. Hur viktigt tror ni att en välgjord portfölj är för att få ett jobb inom grafisk design?
- B. Vilka utmaningar kan ni tänka er att möta när ni presenterar er portfölj?
- C. Hur kan ni använda feedback från klassen för att förbättra er portfölj?
Aktivitet
I denna aktivitet ska eleverna delta i en “peer review”-session där de presenterar sina portföljkoncept för en liten grupp. De ska ge och ta emot konstruktiv feedback för att förbättra sina presentationer. Detta ger en chans att öva på sina presentationsfärdigheter i en stödd miljö.
Exit-ticket
- Vad är syftet med en grafisk portfölj?
- Att visa upp, diskutera och representera ens arbete och stil på ett professionellt sätt.
- Nämn tre viktiga komponenter som bör ingå i en portfölj.
- Variation av projekt, en beskrivning av arbetsprocess och en presentationstil.
- Hur kan storytelling förbättra er portföljpresentation?
- Genom att skapa en större koppling till publiken och förmedla idéer på ett mer engagerande sätt.