Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Scenisk gestaltning 3
Tema: Scenografi och kostymdesign
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla avancerade tekniker inom scenisk gestaltning, inklusive scenografi, kostymdesign och ljussättning, samt hur dessa element samverkar i en produktion.
[Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]
Betygskriterier
Eleven redogör för och tillämpar avancerade scenografiska och kostymdesigntekniker i en produktion.
[Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till scenografi (10 min)
- Presentera vad scenografi innebär och dess betydelse för en teaterproduktion.
- Diskutera hur scenografi bidrar till att skapa en viss stämning och hur den förstärker berättelsen.
- Ge exempel på kända scenografer och deras arbeten, inklusive olika stilar.
Genomgång av kostymdesign (15 min)
- Beskriv kostymens roll i karaktärsutveckling och hur den kan spegla tid, plats och personligheter.
- Diskutera processen för att designa kostymer, inklusive materialval och färgpsykologi.
- Visa exempel på framstående kostymer i kända produktioner och analysera deras betydelse och inverkan.
Praktisk övning: Designa scenografi och kostymer (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och ge dem uppdraget att designa scenografi och kostymer för en specifik scen från en känd pjäs.
- Grupperna ska överväga hur deras designval complementerar berättelsen och karaktärerna.
- Låt grupperna presentera sina designkoncept för klassen.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera de designelement som grupperna presenterat.
- Ställ frågor för att reflektera över hur scenografi och kostymdesign tillsammans formar publikens upplevelse.
- Diskutera vikten av att arbeta integrerat genom alla aspekter av produktionen.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Scenografi | Konsten att designa och skapa den visuella miljön för teaterföreställningar. | Från grekiska “skene” (scen) |
Kostymdesign | Processen att skapa kläder som används av karaktärer i produktioner. | Från franska “costume” (kläder) |
Färgpsykologi | Läran om hur färg påverkar känslor och beteenden i design. | Från latin “color” (färg) |
Textur | Ytans känsla och utseende, som påverkar kostymer och scenografi. | Från latin “textura” (väv) |
Visuell kommunikation | Överföring av meddelanden genom bild och design istället för ord. | Från engelska “visual” (visuell) och “communication” (kommunikation) |
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt kan scenografi och kostymdesign kommunicera budskap även utan ord?
- B. Hur har förändringar i scenografi och kostymdesign genom historien påverkat teaterkonst?
- C. Vilka tekniska och kreativa utmaningar kan uppstå när man arbetar med scenografi och kostymer?