En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Scenisk gestaltning 3 – Scenografi och kostymdesign

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Scenisk gestaltning 3

Tema: Scenografi och kostymdesign

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla avancerade tekniker inom scenisk gestaltning, inklusive scenografi, kostymdesign och ljussättning, samt hur dessa element samverkar i en produktion.

[Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]

Betygskriterier

Eleven redogör för och tillämpar avancerade scenografiska och kostymdesigntekniker i en produktion.

[Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till scenografi (10 min)

  • Presentera vad scenografi innebär och dess betydelse för en teaterproduktion.
  • Diskutera hur scenografi bidrar till att skapa en viss stämning och hur den förstärker berättelsen.
  • Ge exempel på kända scenografer och deras arbeten, inklusive olika stilar.

Genomgång av kostymdesign (15 min)

  • Beskriv kostymens roll i karaktärsutveckling och hur den kan spegla tid, plats och personligheter.
  • Diskutera processen för att designa kostymer, inklusive materialval och färgpsykologi.
  • Visa exempel på framstående kostymer i kända produktioner och analysera deras betydelse och inverkan.

Praktisk övning: Designa scenografi och kostymer (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper och ge dem uppdraget att designa scenografi och kostymer för en specifik scen från en känd pjäs.
  • Grupperna ska överväga hur deras designval complementerar berättelsen och karaktärerna.
  • Låt grupperna presentera sina designkoncept för klassen.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera de designelement som grupperna presenterat.
  • Ställ frågor för att reflektera över hur scenografi och kostymdesign tillsammans formar publikens upplevelse.
  • Diskutera vikten av att arbeta integrerat genom alla aspekter av produktionen.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Scenografi Konsten att designa och skapa den visuella miljön för teaterföreställningar. Från grekiska “skene” (scen)
Kostymdesign Processen att skapa kläder som används av karaktärer i produktioner. Från franska “costume” (kläder)
Färgpsykologi Läran om hur färg påverkar känslor och beteenden i design. Från latin “color” (färg)
Textur Ytans känsla och utseende, som påverkar kostymer och scenografi. Från latin “textura” (väv)
Visuell kommunikation Överföring av meddelanden genom bild och design istället för ord. Från engelska “visual” (visuell) och “communication” (kommunikation)

Diskussionsfrågor

  • A. På vilket sätt kan scenografi och kostymdesign kommunicera budskap även utan ord?
  • B. Hur har förändringar i scenografi och kostymdesign genom historien påverkat teaterkonst?
  • C. Vilka tekniska och kreativa utmaningar kan uppstå när man arbetar med scenografi och kostymer?