Lektionsplanering: Servicekunskap 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Servicekunskap 2
Tema: Gästbemötande och service
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Metoder, material, redskap och annan utrustning som används vid servering i matsal. [Gy 11, Kursplan för Servicekunskap 2]
Betygskriterier
Betyget E: Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i matsal utifrån de tidsramar som ska gälla för arbetets utförande. [Gy 11, Servicekunskap 2 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till service och bemötande (10 min)
- Diskutera vikten av att bemöta kunder på ett positivt sätt.
- Presentera olika typer av service som är relevanta i branschen.
- Förklara hur ett gott bemötande kan påverka kundens upplevelse.
- Ställ frågor till eleverna om deras egna erfarenheter av service.
Genomgång av gästbemötande (15 min)
- Demonstrera exempel på olika bemötandetekniker.
- Diskutera vikten av ett professionellt och korrekt språkbruk.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar om kulturella skillnader i bemötande.
- Visa en kort video som illustrerar skillnader i serviceinriktat bemötande.
Praktisk övning i grupper (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem situationer att öva på, exempelvis hantering av missnöjda kunder eller bemötande av nya gäster.
- Låt grupperna framföra sina rollspel för klassen.
- Ge feedback och diskutera vad som gick bra och vad som kan förbättras.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Diskutera sammanfattande lärdomar från rollspelen och aktiviteten.
- Reflektera över hur bra bemötande bidrar till kundnöjdhet.
- Klargör vad som kommer att tas upp i nästa lektion.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Gästbemötande | Hur man interagerar med och tar emot gäster på ett professionellt sätt. | Svenska, sammansatt |
Servicekvalitet | Graden av hur service møter kundens förväntningar. | Svenska, sammansatt |
Problemlösning | Förmågan att hantera och lösa uppkomna problem i kundinteraktioner. | Svenska, sammansatt |
Kommunikation | Utbyte av information mellan människor, både verbal och icke-verbal. | Latin, “communicatio” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan kulturella skillnader påverka sättet vi bemöter kunder på?
- B. Vilka tekniker tycker du är mest effektiva när man hanterar en missnöjd kund?
- C. Hur kan vi mäta kvaliteten på den service vi ger och hur kan det påverka verksamheten?
Aktivitet
I denna lektion kommer eleverna att arbeta med en praktisk aktivitet där de får rollspela olika scenarier kopplade till gästbemötande och service. I små grupper ska de skildra både positiva och negativa situationer, exempelvis hur man framgångsrikt löser ett problem med en missnöjd kund eller hur man presenterar sig för en ny gäst.