Lektionsplanering
Årskurs
SFI B
Ämne eller kurs
Svenska för invandrare (SFI)
Tema
Jobbstress och hantering av stress
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska lära sig om orsaker till arbetsrelaterad stress, tecken på stress, och strategier för att hantera stress i arbetslivet.
Kunskapskrav
Eleven kan identifiera och beskriva orsaker till stress och kan ge exempel på strategier för att hantera stress i arbetslivet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till jobbstress (10 min)
- Vad är jobbstress?
- Olika källor till stress i arbetslivet, såsom arbetsbelastning och tidsfrister.
- Betydelsen av att förstå och hantera stress.
Tecken på stress (15 min)
- Läraren går igenom vanliga tecken på stress, såsom trötthet, irritation och koncentrationssvårigheter.
- Eleverna får fundera på och dela med sig av egna erfarenheter av stress.
Strategier för stresshantering (15 min)
- Läraren presenterar strategier för att hantera stress, t.ex. tidsplanering, avslappningsövningar och motion.
- Eleverna delas in i par och får diskutera vilket av dessa strategier de tror skulle fungera bäst för dem.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta vad de har lärt sig om jobbstress och hanteringsmetoder.
- Diskutera vikten av att söka stöd om stressen blir för mycket.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “stresshanteringsplan” där de skriver ner tre strategier de vill använda för att hantera stress. De ska också planera in tid för att praktisera dessa strategier under veckan.
Exit-ticket
- Vad är jobbstress?
- Nämn en källa till jobbstress.
- Vad är ett tecken på stress?
- Ge ett exempel på en strategi för att hantera stress.
- Varför är det viktigt att hantera sin stress?
Svar: Stress som uppstår i samband med arbete och arbetsuppgifter.
Svar: Hög arbetsbelastning.
Svar: Trötthet eller irritation.
Svar: Tidsplanering eller motion.
Svar: För att må bra och kunna prestera på jobbet och i livet.
Hemuppgift
Eleverna ska reflektera över sin egen stresshantering och skriva ner tre situationer där de har upplevt stress.