Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne eller kurs: Slöjd
Tema: Skisser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om skisser som verktyg i slöjd, samt deras förståelse för materialens egenskaper och hur de används i praktiskt arbete.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas. [Lgr 22, Slöjd, Åk. 4-6]
Betygskriterier
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. [Lgr 22, Slöjd, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en skiss?
- A. Att förbereda en idé
- B. Att färdigställa ett slöjdföremål
- C. Att visa färdiga produkter
- D. Att planera hur man ska skapa något
- Vilket av följande material är INTE vanligt inom slöjd?
- A. Plåt
- B. Plast
- C. Trä
- D. Textil
- Vad är viktigt att tänka på när man gör en skiss?
- A. Att använda färger
- B. Mått och proportioner
- C. Att skissa snabbt
- D. Att skissen ska vara perfekt
- Vilket verktyg används oftast för att skissa?
- A. Sax
- B. Blyertspenna
- C. Såg
- D. Lim
- Vad kan en skiss innehålla?
- A. Lösningar
- B. Idéer
- C. Bättre resultat
- D. Redovisningar
- Vilken av följande är en egenskap hos metall?
- A. Hållbarhet
- B. Mjukhet
- C. Genomskinlighet
- D. Förändlig form
- Varför är säkerhet viktigt när man arbetar med verktyg?
- A. För att spara tid
- B. För att undvika skador
- C. För att få bättre resultat
- D. För att vara kreativ
- Vad är ett viktigt steg efter att man gjort en skiss?
- A. Att visa upp den
- B. Att arbeta vidare på den
- C. Att glömma den
- D. Att rita av den
- Vilken typ av skisser används för att visa hur något ska byggas?
- A. Konceptskisser
- B. Arbetsbeskrivningar
- C. Idéskisser
- D. Färdiga skisser
- Vilket av följande material är mest hållbart?
- A. Papper
- B. Trä
- C. Plast
- D. Textil
- Vad kan hjälpa elever att bli mer kreativa i sitt arbete?
- A. Att följa mönster
- B. Att skissa fritt
- C. Att använda strikt regler
- D. Att lyssna på musik
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av skisser i slöjd och hur de kan påverka resultatet. Syftet är att låta eleverna resonera kring den praktiska användningen av skisser.
- Hur kan materialval påverka designen av ett slöjdföremål? Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska sambandet mellan material och design.
- Vilka utmaningar kan man stöta på när man arbetar utifrån en skiss? Eleverna får här reflektera över potentiella hinder och lösningar i det praktiska arbetet.
- Hur kan man utveckla en skiss för att göra den mer praktiskt genomförbar? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på stegen från skiss till färdigt föremål.
- Vilka aspekter av hållbarhet kan påverka valet av material i slöjd? Här ges eleverna möjlighet att koppla hållbarhetstänkande till sitt skapande.
- På vilket sätt kan feedback på en skiss förbättra det slutgiltiga arbetet? Denna fråga inbjuder till diskussion om kritisk bedömning och förbättring.
- Hur skiljer sig skisser för olika slöjdmaterial? Eleverna kan reflektera över skillnaderna i framställning och kreativitet beroende på materialval.
- I vilken mån kan digitala verktyg spela en roll i skissprocessen? Denna fråga favoriserar diskussioner kring modern teknik och dess plats i traditionella hantverk.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng beroende på djupet och tydligheten i resonemangen.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).