En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Slöjd – Skisser

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne eller kurs: Slöjd

Tema: Skisser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om skisser som verktyg i slöjd, samt deras förståelse för materialens egenskaper och hur de används i praktiskt arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
  • Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas. [Lgr 22, Slöjd, Åk. 4-6]

Betygskriterier

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. [Lgr 22, Slöjd, Åk. 6 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är syftet med en skiss?
    • A. Att förbereda en idé
    • B. Att färdigställa ett slöjdföremål
    • C. Att visa färdiga produkter
    • D. Att planera hur man ska skapa något
  2. Vilket av följande material är INTE vanligt inom slöjd?
    • A. Plåt
    • B. Plast
    • C. Trä
    • D. Textil
  3. Vad är viktigt att tänka på när man gör en skiss?
    • A. Att använda färger
    • B. Mått och proportioner
    • C. Att skissa snabbt
    • D. Att skissen ska vara perfekt
  4. Vilket verktyg används oftast för att skissa?
    • A. Sax
    • B. Blyertspenna
    • C. Såg
    • D. Lim
  5. Vad kan en skiss innehålla?
    • A. Lösningar
    • B. Idéer
    • C. Bättre resultat
    • D. Redovisningar
  6. Vilken av följande är en egenskap hos metall?
    • A. Hållbarhet
    • B. Mjukhet
    • C. Genomskinlighet
    • D. Förändlig form
  7. Varför är säkerhet viktigt när man arbetar med verktyg?
    • A. För att spara tid
    • B. För att undvika skador
    • C. För att få bättre resultat
    • D. För att vara kreativ
  8. Vad är ett viktigt steg efter att man gjort en skiss?
    • A. Att visa upp den
    • B. Att arbeta vidare på den
    • C. Att glömma den
    • D. Att rita av den
  9. Vilken typ av skisser används för att visa hur något ska byggas?
    • A. Konceptskisser
    • B. Arbetsbeskrivningar
    • C. Idéskisser
    • D. Färdiga skisser
  10. Vilket av följande material är mest hållbart?
    • A. Papper
    • B. Trä
    • C. Plast
    • D. Textil
  11. Vad kan hjälpa elever att bli mer kreativa i sitt arbete?
    • A. Att följa mönster
    • B. Att skissa fritt
    • C. Att använda strikt regler
    • D. Att lyssna på musik

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av skisser i slöjd och hur de kan påverka resultatet. Syftet är att låta eleverna resonera kring den praktiska användningen av skisser.
  2. Hur kan materialval påverka designen av ett slöjdföremål? Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska sambandet mellan material och design.
  3. Vilka utmaningar kan man stöta på när man arbetar utifrån en skiss? Eleverna får här reflektera över potentiella hinder och lösningar i det praktiska arbetet.
  4. Hur kan man utveckla en skiss för att göra den mer praktiskt genomförbar? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på stegen från skiss till färdigt föremål.
  5. Vilka aspekter av hållbarhet kan påverka valet av material i slöjd? Här ges eleverna möjlighet att koppla hållbarhetstänkande till sitt skapande.
  6. På vilket sätt kan feedback på en skiss förbättra det slutgiltiga arbetet? Denna fråga inbjuder till diskussion om kritisk bedömning och förbättring.
  7. Hur skiljer sig skisser för olika slöjdmaterial? Eleverna kan reflektera över skillnaderna i framställning och kreativitet beroende på materialval.
  8. I vilken mån kan digitala verktyg spela en roll i skissprocessen? Denna fråga favoriserar diskussioner kring modern teknik och dess plats i traditionella hantverk.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng beroende på djupet och tydligheten i resonemangen.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).