En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Bild – Färger och former

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Bild
Tema: Färger och former

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I årskurs 1 är det centrala innehållet inom ämnet bild att eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att använda olika material och tekniker för att skapa bilder. Fokus ligger på att upptäcka och bearbeta färger och former, samt kommunicera med bilder.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att skapa bilder. Eleven kan även återge och prata om sina bilder med enkla ord och begrepp.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till färger (10 min)

– Presentera grundfärgerna: röd, blå och gul.
– Diskutera vad som händer när man blandar färger (t.ex. blå + gul = grön).
– Visa exempel på bilder som använder olika färger och be eleverna att beskriva sina favoritfärger.

Introduktion till former (10 min)

– Gå igenom de grundläggande formerna: cirkel, fyrkant och triangel.
– Använd konkreta föremål i klassrummet för att visa och identifiera former.
– Låt eleverna rita de former som presenteras.

Sammanföring av färger och former (15 min)

– Diskutera hur färger och former kan kombineras för att skapa intressanta bilder.
– Visa ett exempel på en bild där olika former och färger används.
– Kalla fram eleverna för att diskutera hur de skulle kunna kombinera färger och former i sina egna konstverk.

Praktisk övning: Skapa en egen bild (10 min)

– Ge eleverna papper och färgpennor.
– Låt dem skapa en bild som innehåller minst tre olika former i olika färger.
– Promenera runt i klassrummet och ge individuell feedback.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Be eleverna att dela sina skapelser med varandra och beskriva vilka färger och former de har använt.
– Sammanfatta vad de har lärt sig om färger och former under lektionen.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en färgglad bild med former. De ska använda olika färger och former de lärt sig om under lektionen. Aktiviteten syftar till att få dem att experimentera med kombinera färger och former kreativt.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad heter de tre grundfärgerna?
Svar: Röd, blå och gul.
– Vilken färg får man om man blandar blått och gult?
Svar: Grön.
– Nämn tre former.
Svar: Cirkel, fyrkant, triangel.
– Vad kallas det när en form är rund?
Svar: Cirkeln.
– Hur känns det att använda färger i bild?
Svar: Elevernas egna respondent.

Hemläxa

Eleverna ska rita en bild hemma där de använder minst två former och tre färger. De ska också skriva en kort text (5-10 ord) som beskriver sin bild.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa ett collage om “min favoritplats” med hjälp av olika färger och former som representerar det de tycker om. De ska kunna förklara sina val av färger och formar samt hur dessa relaterar till deras plats.

Förslag för nästa lektion

Flickor och pojkar i konsten
Nästa lektion kan handla om att utforska hur flickor och pojkar finns i konsten samt hur kön kan påverka vad som avbildas. Eleverna kommer att få möjlighet att reflektera kring representation i konst och skapa egna verk som utforskar dessa teman. Detta relaterar till kunskapskravet kring att kunna återge och prata om sina bilder.

Förberedelser

– Samla material: färgpennor, papper och exempelbilder.
– Förbereda en presentation om färger och former.
– Sätta upp en arbetsyta där eleverna kan arbeta med sina bilder.