En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Matematik – Addition

Lektionsplanering

Årskurs: 1

Ämne: Matematik

Tema: Addition

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att arbeta med addition inom talområdet, där eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att räkna och förstå sambandet mellan tal, samt att använda olika matematiska begrepp.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna lösa enkla matematiska problem med addition och använda räknesättet i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till addition (10 min)
  • Presentera vad addition är och varför vi använder det i vardagen.
  • Använd konkreta exempel som att räkna frukter eller leksaker för att visa addition.
  • Demonstrera med hjälp av föremål hur vi kan gruppera och lägga ihop.
Genomgång av addition med hjälp av bilder (15 min)
  • Visa bilder med addition (t.ex. 2 äpplen + 3 äpplen) och räkna tillsammans med eleverna.
  • Diskutera varför vi lägger ihop och hur många vi får totalt.
  • Använd bildstöd för att förtydliga sambandet mellan siffror och mängder.
Praktisk övning i par (15 min)
  • Dela in eleverna i par där de får arbeta med tärningar eller kort för att skapa egna additionstal.
  • Låt dem räkna och jämföra resultaten tillsammans.
  • Uppmuntra dem att förklara sina lösningar för varandra.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Ställ frågor till klassen om vad de lärt sig om addition.
  • Ge exempel på när de kan använda addition i sitt dagliga liv.
  • Samla in elevens tankar och funderingar inför nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får använda tärningar för att skapa egna additionstal. De slår två tärningar, lägger ihop resultaten och skriver ner sina tal. Denna aktivitet gör addition konkret och rolig genom spel. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket

  • Vad betyder addition? Svar: Att lägga ihop tal.
  • Ge ett exempel på ett additionstal. Svar: 2 + 3 = 5.
  • Vad får vi om vi lägger ihop 4 och 1? Svar: 5.
  • Var kan vi se addition i vårt dagliga liv? Svar: När vi räknar saker, som leksaker eller frukter.
  • Hur många blir det om vi lägger 3 och 2? Svar: 5.

Hemläxa

Eleverna ska rita en bild med 5 olika frukter och skriva ett enkelt additionstal som beskriver bilden. (Längd: 5-10 ord).

Fördjupningsuppgift

Elever som vill utmana sig själva kan få i uppgift att skapa en additionstavla där de lägger till flera tal (t.ex. 2 + 3 + 1) och illustrerar med bilder vad de lägger ihop. Denna uppgift uppmuntrar till kreativitet och förståelse för större tal.

Förslag för nästa lektion

Introduktion till subtraktion

I nästa lektion kommer eleverna att introduceras till subtraktion som motsats till addition. Vi kommer att diskutera hur vi kan ta bort och jämföra hur addition och subtraktion hör ihop. Det centrala innehållet för nästa lektion fokuserar på att förstå och lösa problem med subtraktion.

Förberedelser

  • Samla ihop föremål för praktiska övningar (leksaker, frukter).
  • Förbered tärningar eller kort för aktivitetsmomentet.
  • Skapa exempelbilder för genomgången av addition.