Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Subtraktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektion kommer vi att fokusera på subtraktion och hur det går att använda på konkreta exempel. Centralt innehåll som berörs inkluderar tal, räkneoperationer, samt strategier för att lösa matematiska problem.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna använda enkel addition och subtraktion i konkreta situationer och beskriva hur de arbetar med dem.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till subtraktion (10 min)
- Förklara vad subtraktion innebär och ge exempel på hur vi kan använda det i vardagen.
- Använd konkret material, som exempelvis klossar eller bilder, för att illustrera hur man tar bort ett antal från ett helt.
- Tydliggör sambandet mellan addition och subtraktion genom att ge motsvarande additionsexempel.
Övningar med konkret material (15 min)
- Ge eleverna klossar och berätta att de ska få göra subtraktion med dem.
- Ge exempel med olika tal och låt dem fysiskt ta bort klossar från en hög för att se hur många som är kvar.
- Låt eleverna arbeta i par för att uppmuntra diskussion kring sina metoder.
Användning av tecken och siffror (15 min)
- Introducera subtraktionssymbolen (-) och hur man skriver subtraktionsuppgifter.
- Visa hur man kan skriva och lösa en subtraktionsuppgift på tavlan, exempelvis 5 – 2 = 3.
- Låt eleverna skriva sina egna subtraktionsuppgifter på sin skriftliga uppgift och lösa dem.
Reflektion och avslutning (10 min)
- Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig.
- Ställ frågor om vad de tyckte var lätt och svårt med subtraktion.
- Påminn om att subtraktion handlar om att “ta bort” och att det är en del av att förstå tal.
Aktivitet
Eleverna ska få använda sina klossar för att skapa egna subtraktionsproblem, där de ska visa hur många de tar bort. De ska skriva ner sina problem och lösningar i sina matematikböcker. Aktiviteten knyter till lektionens tema genom att ge eleverna möjlighet att praktisera subtraktion med konkreta exempel. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
- Vad är subtraktion? Svar: Det är att ta bort ett tal från ett annat tal.
- Skriv ett exempel på en subtraktionsuppgift. Svar: 7 – 3 = 4.
- Vad händer med en hög av klossar när vi subtraherar? Svar: Antalet klossar blir färre.
- Hur kan du beskriva vad du gör när du subtraherar? Svar: Jag tar bort något från ett helt.
- Varför är det viktigt att kunna subtrahera? Svar: För att vi ofta behöver ta bort saker i vardagen.
Hemläxa
Eleverna ska skriva ner tre egna subtraktionsuppgifter i sina matematikböcker och lösa dem. Längd: 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppgift att skapa en historia kring ett subtraktionsproblem de lösen. De ska beskriva en konkret situation där subtraktion används, och gärna illustrera det med bilder. Detta ger dem möjlighet att visa på en djupare förståelse för hur subtraktion används i praktiken.
Förslag för nästa lektion
Förslag: Introduktion till addition. I nästa lektion kan vi koppla ihop subtraktion med addition och visa hur de båda operationerna hänger ihop. Lektionen bör täcka djupare strategier för att räkna med dessa operationer och introducera mer komplexa uppgifter. Ett kunskapskrav som blir aktuellt är att eleven ska kunna använda enkel addition och subtraktion i konkreta situationer.
Förberedelser
- Förbered konkreta material (klossar, bilder) för demonstration.
- Skapa exempeluppgifter som kan användas under lektionen.
- Organisera klassrummet så att eleverna kan arbeta i par eller små grupper.