Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Musik
Tema: Musik och rörelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på sambandet mellan musik och rörelse. Eleverna får möjlighet att utforska hur musik kan inspirera till olika rörelser och dansstilar, samt hur man kan gestalta musik med kroppen. Lektionen syftar till att utveckla elevernas motoriska färdigheter och rytmkänsla genom dans och rörelse till musik.
Under lektionen ska eleverna kunna delta i musikaliska aktiviteter genom att röra sig i takt till musiken. De ska visa att de kan koordinera sina rörelser och att de kan uttrycka sig musikaliskt genom dans. Eleverna förväntas också vara öppna för att prova olika typer av rörelser och dansstilar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musik och rörelse (10 min)
- Diskutera hur musik kan påverka hur vi rör oss.
- Ge exempel på olika danser som är kopplade till speciell musik.
- Prata om känslor och stämningar i musiken och hur dessa kan uttryckas genom rörelse.
Rörelse och rytm (15 min)
- Eleverna får klappa takten till olika musikstycken.
- Introducera enkla rörelser som ska utföras i takt med musiken.
- Låt eleverna prova att följa med i lätt koreografi eller en enkel dans.
Kreativ dansaktivitet (15 min)
- Ge eleverna möjlighet att improvisera och skapa sina egna dansrörelser till musiken.
- Dela in eleverna i små grupper där de får diskutera och skapa en kort danssekvens.
- Låt varje grupp framföra sin danssekvens för klassen.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla eleverna för att reflektera över upplevelsen.
- Ställ frågor om hur de kände sig när de dansade och hur musiken påverkade deras rörelser.
- Diskutera vikten av att använda kroppen som ett uttrycksmedel i musiken.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna arbeta i små grupper för att skapa en kort dansföreställning. De ska välja en låt och tillsammans gestalta sin tolkning av den genom rörelser och koreografi.
Om du vill ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad kände du när du rörde dig till musiken? (Svar: Personliga känslor.)
- Vilket var ditt favoritmoment med rörelse idag? (Svar: Svara med personlig preferens.)
- Hur kan rörelse hjälpa oss att uttrycka musik? (Svar: Genom att gestalta känslor och takt.)
- Vad lärde du dig om att dansa tillsammans? (Svar: Gruppsammanhållning och samspel.)
- Kan du nämna en dansstil från en annan kultur som vi inte pratade om? (Svar: Personlig kunskap.)
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna få i uppdrag att ta fram en musikvideo eller en låt hemma som de tycker om och prova att skapa egna rörelser till musiken. De kan förbereda en kort presentation där de visar sina rörelser och pratar om hur musiken inspirerade deras skapande.
Om du vill ha en färdig hemuppgift baserat på detta, skriv “Hemuppgift”.
Citat
“Dans är en poesi som sätts i rörelse.” – Amanda L. Waller, 2017. Citatet betonar hur dans kan uttrycka känslor och berättelser på ett unikt sätt, vilket sammanför musik och rörelse.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslås temat “Musik och känslor”. Detta tema är relevant då det ger eleverna möjlighet att utforska hur musik kan förmedla olika känslor och stämningar och hur dessa kan användas för att uttrycka sig själva. Om du vill ha en lektionsplanering baserat på