Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Naturorienterande ämnen
Tema: Årstidsväxlingar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att täcka centrala innehåll som rör årstider och väderförhållanden, endast i korta drag, samt hur dessa påverkar växt- och djurliv. Eleverna ska få förståelse för de olika årstiderna och deras kännetecken.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva de fyra årstiderna och ge exempel på vad som händer i naturen under olika årstider. Dessutom kan eleven namnge några växter och djur som är typiska för varje årstid.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till årstider (10 min)
– Förklara vad årstider är och hur de uppstår genom solens position.
– Visa bilder av de fyra årstiderna och diskutera vad som är typiskt för varje.
Observation av naturen (15 min)
– Ta med eleverna utomhus för att observera eventuella tecken på vår, som knoppar på träd eller blommor som börjar slå ut.
– Diskutera skillnader mellan vad de ser nu och hur naturen kan se ut under andra årstider.
Kreativ aktivitet: Skapa årstidsbilder (15 min)
– Ge eleverna papper och färger för att rita bilder av sina favoritårstider.
– Låt dem diskutera sina bilder i små grupper och berätta vad som gör just deras årstid speciell.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Samla eleverna och låt dem dela med sig av vad de lärt sig och vilka observationer de gjorde under utomhusaktiviteten.
– Ställ frågor för att uppmuntra reflektion och diskussion om årstidernas betydelse.
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en ”årstidscollage” där de klipper ut bilder från tidningar som representerar de olika årstiderna och klistrar in på ett papper. Varje collage ska inkludera bilder av växter, djur och eventuellt väder som är karaktäristiskt för den valda årstiden. Aktiviteten knyter an till lektionens tema genom att ge en visuell representation av årstidernas påverkan på naturen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilka fyra årstider finns det?
Svar: Vår, sommar, höst, vinter.
– Nämn ett djur som du kan se på våren.
Svar: Fågel (exempelvis svala).
– Vad är typiskt för sommaren?
Svar: Varmt väder, blommande växter.
– Vilka förändringar sker i naturen under hösten?
Svar: Löven faller av träden, det blir kallare.
– Vad händer i naturen under vintern?
Svar: Många djur går i ide, snö på marken.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att samla bilder eller göra en lista över saker som representerar deras favoritårstid. De ska namnge minst tre djur och tre växter som de kopplar till denna årstid. Längd: 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Skapa en liten bok där varje sida representerar en årstid. Varje sida ska innehålla text, bilder och reflektioner kring vad som gör den årstiden speciell, samt hur djur och växter anpassar sig under det året.
Förslag för nästa lektion
Tema: Väder och klimat
I nästa lektion kan vi fördjupa oss i väder och hur det påverkar våra årstider. Eleverna bör få lära sig om olika väderfenomen, och vi kan koppla det till hur vädret förändras under de olika årstiderna. Denna lektion är relevant eftersom förståelsen för väderhistorik och dess effekter är en viktig del av naturvetenskapen. Kunskapskrav som aktualiseras handlar om att kunna beskriva och ge exempel på väderförhållanden.
Förberedelser
– Samla bilder och material om de fyra årstiderna.
– Förbered papper och färger för kreativa aktiviteter.
– Planera en säker plats för utomhusobservationer.