En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Naturorienterande ämnen – Naturruta

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Naturorienterande ämnen (NO)
Tema: Naturruta

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska få en grundläggande förståelse för naturens mångfald och de olika ekosystem som finns omkring dem. Vi kommer att fokusera på observationer av växter och djur samt hur de samverkar i deras livsmiljö.

Kunskapskrav:

Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på livsmiljöer och enkla ekosystem i sin omgivning.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till naturrutan (10 min)

– Förklara vad en naturruta är och hur den används för att observera naturen.
– Ge exempel på olika djur och växter som kan finnas i skolan eller i närmiljön.
– Visa eleverna hur de kan använda en naturruta för att dokumentera sina observationer.

Genomgång av ekosystem (15 min)

– Diskutera vad ett ekosystem är och vilka delar som ingår (växter, djur, miljö).
– Använd visuella hjälpmedel, som bilder eller filmer, för att illustrera olika ekosystem.
– Fråga eleverna om de kan ge exempel på ekosystem som de känner till.

Observation i naturen (25 min)

– Ta med eleverna ut för att genomföra observationer i en naturruta.
– Be dem att registrera vad de ser av växter och djur, samt eventuella interaktioner.
– Ge instruktioner om hur de ska dokumentera sina observationer med enkla bilder eller meningar.

Aktivitet

Som en del av lektionens aktivitet ska eleverna skapa egna naturrutor i mindre grupper. De kommer att använda kartong och färgade pennor för att rita av vad de har sett i naturen. Eleverna uppmanas att rita djur och växter och skriva korta texter om dem baserat på sina observationer. Detta bidrar till att befästa deras förståelse för ekosystemet och dess invånare.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Fråga: Vad är en naturruta?
Svar: En naturruta är ett område som man observerar för att se växter och djur.

– Fråga: Nämn en del av ekosystemet.
Svar: Växter eller djur kan vara en del av ekosystemet.

– Fråga: Hur dokumenterade vi våra observationer idag?
Svar: Vi ritade bilder och skrev korta texter om vad vi såg.

– Fråga: Varför är det viktigt att studera ekosystem?
Svar: För att förstå hur djur och växter samarbetar och påverkar varandra.

– Fråga: Ge ett exempel på något vi såg i naturrutan.
Svar: Vi såg kanske en myra, en blomma eller ett träd.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en enkel rapport (minst 5 meningar) om en växt eller ett djur de sett i sin närmiljö. Rapporten ska innehålla information om vad de såg, var de såg det och något intressant om växten eller djuret.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan på djupet studera ett specifikt ekosystem, såsom en skog eller en våtmark. De ska göra en presentation där de beskriver ekosystemets olika invånare, deras livsmiljö och hur de samverkar. Denna presentation kan inkludera bilder, fakta och egna observationer från naturrutor.

Förslag för nästa lektion:

“Utforskning av organismer i olika miljöer”
Denna lektion kommer att bygga vidare på vad vi har lärt oss om naturrutor och ekosystem. Eleverna ska få möjlighet att utforska och jämföra olika miljöer, som exempelvis skog, strand eller ängar, och observera och dokumentera skillnader i djurliv och växtlighet. Syftet är att fördjupa förståelsen för hur olika organismer anpassar sig till sina livsmiljöer och vilka ekosystem som finns.

Förberedelser

– Förbereda material för naturrutorna (kartong, pennor, papper).
– Planera en säker och tillgänglig plats för observationerna i närmiljön.
– Samla exempel på bilder och filmer som illustrerar olika ekosystem.