En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. NO – Sommar

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: NO
Tema: Sommar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 ska eleverna få möjlighet att lära sig om naturens påverkan och förändringar under olika årstider. Specifikt ska fokus ligga på hur väder och klimat påverkar djur och växters livscykler.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på skillnader mellan årstider och beskriva några grundläggande fenomen som är typiska för varje årstid, som väder, temperatur och djurliv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sommarens kännetecken (10 min)

– Presentera vad sommaren innebär genom att visa bilder på typiska sommarscenarier, såsom sol, blommor och djur.
– Diskutera med eleverna vad de gillar att göra under sommaren och vad som är typiskt för denna årstid.
– Fråga eleverna vilka växter och djur de associerar med sommaren.

Väder och klimat under sommaren (15 min)

– Gå igenom hur vädret ofta är under sommaren och vad som gör att vissa växter och djur trivs bättre då.
– Använd en väderkarta för att visa skillnader i temperaturer och nederbörd under sommaren jämfört med andra årstider.
– Diskutera hur vädret kan påverka våra aktiviteter.

Djur och växters liv under sommaren (15 min)

– Berätta om några exempel på djur som är aktiva under sommaren, som fåglar och insekter.
– Visa bilder eller filmer av växter som blommar på sommaren, och diskutera deras betydelse för ekosystemet.
– Prata om hur djur och växter förbereder sig för höst och vinter under sommaren.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta lektionen genom att låta eleverna dela med sig av något nytt de har lärt sig om sommaren.
– Ställ frågor som “Vad tyckte ni var mest intressant?” och “Vilka djur såg vi bilder av idag?” för att skapa diskussion och reflektion.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en affisch med bilder och text som representerar “Min sommardag”. De kan klippa ut bilder från tidningar eller rita sina egna bilder av favoritaktiviteter, växter och djur som de ser på sommaren. Affischen ska innehålla minst tre bilder och korta texter om vad de betyder för dem.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Vilka tre saker är typiska för sommaren? (Svar: Sol, blommor, bad)
– Namnge ett djur som är aktivt på sommaren. (Svar: Fågel, fjäril, myra)
– Vad brukar vi göra under sommaren? (Svar: Badar, plockar blommor, vara ute)
– Hur är vädret oftast på sommaren? (Svar: Varmt och soligt)
– Nämn en växt som blommar på sommaren. (Svar: Solros, lilja)

Hemläxa

Eleverna ska rita en bild av något de tycker om att göra på sommaren och skriva en mening om varför de gillar det. (Minst 5-7 ord)

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan undersöka ett specifikt sommarblommande växt och skriva en kort text (max 100 ord) om dess livscykel, habitat och betydelse i ekosystemet. Tanken är att ge dem möjlighet att visa djupare kunskap om växternas roll i naturen.

Förslag för nästa lektion

Temat “Höstens förändringar”
I nästa lektion kan eleverna få lära sig om hur naturen förändras när hösten kommer. Vi kan diskutera hur vädret skiftar och vilka djur och växter som blir mer aktiva eller går i dvala. Denna lektion bör fokusera på att förstå cykler i naturen och kopplingen mellan årstiderna, vilket knyter an till kunskapskravet om att ge exempel på skillnader mellan årstider.

Förberedelser

– Samla bilder av sommarens djur och växter.
– Förbered väderkarta för genomgången.
– Skapa exempel på affisch för att inspirera eleverna.