Lektionsplanering för Samhällskunskap 1a1
Årskurs: 1
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Grundläggande samhällsfrågor och demokrati
Veckoplanering
Lektion 1: Introduktion till samhällskunskap och demokrati
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge kunskap om samhällsfrågor, demokratiska principer, och hur samhällen fungerar.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala samhällsfrågor och beskriva betydelsen av demokrati i samhället.
Lärarledda instruktioner
Vad är samhällskunskap? (15 min)
– Presentera ämnet samhällskunskap och dess syfte.
– Diskutera varför det är viktigt att förstå samhället.
– Gå igenom kursplanens mål.
Introduktion till demokrati (20 min)
– Förklara vad demokrati innebär och dess olika former.
– Använd exempel för att illustrera demokratiska och icke-demokratiska system.
– Diskutera aktuell data eller händelser kopplade till demokrati.
Gruppdiskussion (15 min)
– Dela in eleverna i grupper för diskussion kring vad demokrati betyder för dem.
– Be varje grupp att dela sina insikter med klassen.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Lektion 2: Rättigheter och skyldigheter som medborgare
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa medborgarskap, rättigheter och skyldigheter samt hur individer kan påverka samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och förklara grundläggande rättigheter och skyldigheter som medborgare.
Lärarledda instruktioner
Rättigheter och skyldigheter (15 min)
– Introducera vad som menas med medborgerliga rättigheter och skyldigheter.
– Diskutera några grundläggande rättigheter, som yttrandefrihet och röstning.
– Ta upp exempel på skyldigheter, som skatter och laglydnad.
Aktivitet: Rättighets- och skyldighetskort (25 min)
– Låt eleverna skapa kort med exempel på rättigheter å den ena sidan och skyldigheter å den andra.
– Eleverna arbetar i par för att identifiera och diskutera vad som är viktigast.
Avslutande diskussion (10 min)
– Återkom till klassdiskussionen och fråga eleverna hur de ser på sina rättigheter och skyldigheter i samhället.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Hemläxa (vecka 1)
Skriv en kort text (150-200 ord) om en rättighet som du tycker är extra viktig och varför.
Fördjupningsuppgift (vecka 2)
Skriv en uppsats (500-600 ord) där du undersöker hur olika länder skyddar medborgarnas rättigheter och skyldigheter, med fokus på minst tre länder.
Förslag för nästa lektion (till vecka 2)
Samhällsfrågor och individens påverkan
Denna lektion kan handla om olika aktuella samhällsfrågor och hur individer kan påverka dessa frågor genom engagemang och deltagande. Det är centralt att eleverna förstår sin roll och makt som medborgare. Vi ska också diskutera hur sociala medier och andra plattformar kan användas för aktivt deltagande i samhällsfrågor.
Förberedelser
– Förbereda exempel och material kring demokrati och medborgarskap.
– Skapa kort och material för aktiviteten kring rättigheter och skyldigheter.
– Samla in aktuell information om aktuella samhällsfrågor att diskutera.