Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstavsinlärning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att utveckla elevernas förmåga att återge, beskriva och reflektera kring bokstäver och ljud i det svenska språket. Eleverna får träna på att känna igen, namnge och skriva bokstäver, vilket ingår i det centrala innehållet för svenska i grundskolan.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och skriva enkla ord med stöd av ljudmetoden. Dessutom ska eleven kunna identifiera och namnge de svenska bokstäverna.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bokstäver (10 min)
- Presentera de svenska bokstäverna för eleverna med en tavla eller en stor bokstavsbok.
- Diskutera ljuden som är kopplade till varje bokstav och be eleverna att återge dem.
- Använd specifika exempel på ord som börjar med varje bokstav för att illustrera.
Aktivitet med bokstavsformning (15 min)
- Låt eleverna använda plastlera eller annan formbart material för att skapa varje bokstav.
- Ge exempel på ord som börjar med den bokstav de formar, vilket förstärker kopplingen mellan ljud och bokstav.
- Gå runt och ge feedback på deras arbeten.
Läsa och skriva enklare ord (15 min)
- Introducera några enkla ord som innehåller bokstäverna som lärts ut.
- Låt eleverna öva på att skriva dessa ord i sina skrivhäften.
- Be dem läsa upp orden för varandra i par för att öva uttal och ljudigenkänning.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna och låt dem dela samt reflektera över vad de har lärt sig om bokstäver och ljud.
- Betona vikten av att känna till bokstäverna och hur de hjälper i läs- och skrivprocessen.
- Ge exempel på hur man kan fortsätta öva hemma.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får varsin bokstav. Varje grupp ska hitta så många saker som möjligt i klassrummet som börjar på den bokstaven. De ska sedan presentera sina fynd för klassen. Detta främjar både samarbete och kreativitet samtidigt som eleverna övar på bokstavsljud kopplat till verkliga exempel.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
- Vilken bokstav är den första i alfabetet?
Svar: A - Nämn ett ord som börjar med bokstaven B.
Svar: Båt - Vad är ljudet för bokstaven G?
Svar: /g/ - Hur många bokstäver finns det i det svenska alfabetet?
Svar: 29 - Skriv bokstaven K.
Svar: K
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att leta efter och rita två saker hemma som börjar med bokstaven de lärde sig om under lektionen. De ska också skriva ner namnet på objekten. Längd: Ca 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
En fördjupningsuppgift skulle kunna innebära att eleverna skapar en liten bok där de ritar en bild och skriver ett ord som börjar med varje bokstav i alfabetet. Eleverna uppmanas att använda sin kreativitet och skriva meningar för vissa bokstäver för att visa ytterligare förståelse för språket.
Förslag för nästa lektion
Fortsättning med vokaler
I nästa lektion kan fokus ligga på vokalerna i det svenska språket. Lektionen kommer att ta upp vokalerna, deras ljud och ord som innehåller dessa. Detta är relevant för att bygga en stark grund i bokstavsinlärningen och för att hjälpa eleverna att förstå hur ljud fungerar i samband med läsning och skrivning. Kunskapskrav som är aktuella innefattar att kunna identifiera och namnge vokaler och använda dem i ord.
Förberedelser
- Förbereda material såsom plastlera och en stor bokstavsbok.
- Skriva ner exempelord på tavlan som ska användas under lektionen.
- Organisera plats i klassrummet för bokstavsaktiviteter och gruppering av elever.