En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Svenska – Berättande

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Berättande

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll fokuserar på språket och berättande texter. Eleverna kommer att ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skapa och återberätta berättelser, samt att reflektera över karaktärer och miljöer i berättelser.

Kunskapskrav:

Eleven kan återberätta och beskriva innehållet i berättande och sakprosatexter. Eleven kan även skapa egna berättelser med hjälp av bilder och ord.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande (10 min)

– Presentera syftet med lektionen och vad en berättelse är.
– Ge exempel på olika typer av berättelser, såsom sagor och epos.
– Diskutera viktiga element i en berättelse, som karaktärer, miljö och handling.

Genomgång av berättelsestruktur (15 min)

– Visa eleverna en tydlig struktur för berättelser: början, mitt och slut.
– Använda en känd saga som exempel för att visa hur denna struktur fungerar.
– Låt eleverna diskutera i små grupper hur de skulle dela upp en berättelse i dessa delar.

Skapande av egna berättelser (15 min)

– Ge eleverna en klar mall för att börja skriva sina egna berättelser, med guider för de tre delarna.
– Uppmuntra till kreativitet och användning av egna idéer och erfarenheter.
– Gå runt i klassrummet och ge stöd och feedback under skrivprocessen.

Avslutande reflektion (10 min)

– Samla eleverna för att dela med sig av sina berättelser med klassen.
– Diskutera vad de har lärt sig och hur de kan förbättra sina berättelser.
– Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över sin skrivprocess.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en enkel berättelse utifrån en bild som de får. De ska använda berättelsestrukturen som lärts ut under lektionen. De kan välja att skriva en saga eller en personlig berättelse. Aktiviteten kopplar direkt till lektionens tema genom att eleverna får utlopp för sin kreativitet och får praktisk träning i berättande.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är de tre delarna av en berättelse?
Svar: Början, mitt och slut.

– Ge ett exempel på en karaktär i en berättelse.
Svar: Mysteriska prinsen, snälla tjejen, en modig drake etc.

– Vad handlar en berättelse om?
Svar: En berättelses handling och händelser.

– Nämn en typ av berättelse.
Svar: Saga, myt, epos etc.

– Vad kallar vi det som händer i början av en berättelse?
Svar: Inledningen.

Hemläxa

Skriv en kort berättelse på 150-200 ord som ska innehålla minst en karaktär och en tydlig konflikt eller händelse.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska skriva en fördjupad berättelse där de utvecklar karaktärerna mer detaljerat och skapar en mer komplex handling. De ska också inkludera minst tre bilder som illustrerar deras berättelse. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa på en högre nivå av kreativitet och berättande.

Förslag för nästa lektion:

Utveckling av karaktärer
I nästa lektion kan fokus ligga på hur man utvecklar karaktärer i en berättelse. Eleverna kommer få möjlighet att lära sig om olika typer av karaktärer, deras egenskaper och hur de bidrar till berättelsens handling. Detta är relevant för att fördjupa deras förståelse för berättande och skapa mer intressanta och levande berättelser.

Förberedelser

– Förbered en presentation om berättelsestruktur.
– Samla bilder som kan inspirera till berättelser.
– Ha papper och pennor tillgängliga för eleverna.