Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Ronja Rövardotter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att arbeta med berättande texter och att utveckla förståelsen för karaktärer och handling. Genom att läsa och diskutera “Ronja Rövardotter” ska eleverna få arbeta med att förstå och tolka textens innehåll och budskap.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna återge och samtala om delarna i berättelsen, särskilt karaktärerna, deras handlingar och relationer. Dessutom ska de kunna uttrycka sina egna åsikter om texten och relatera den till egna erfarenheter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av Ronja Rövardotter (10 min)
– Presentera boken och dess författare, Astrid Lindgren.
– Diskutera vad eleverna vet om Ronja och bokens handling.
– Ställ öppna frågor för att fånga elevernas intresse och engagemang.
Genomgång av karaktärer (15 min)
– Gå igenom huvudkaraktärerna i boken, som Ronja och Birk.
– Använd bilder eller korta beskrivningar av karaktärerna.
– Diskutera hur karaktärerna utvecklas genom berättelsen.
Läsning av ett kapitel (15 min)
– Välj ett kapitel att läsa högt för klassen.
– Pausa under läsningen för att ställa frågor och diskutera vad som händer.
– Låt eleverna reflektera över känslor och tankar kring handlingen.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
– Be eleverna sammanfatta det lästa kapitlet och beskriva vad de tyckte om det.
– Diskutera viktiga teman i berättelsen, som vänskap och mod.
– Låt eleverna dela sina egna upplevelser som kan kopplas till berättelsen.
Aktivitet
Eleverna får skapa sina egna karaktärer till en berättelse inspirerad av “Ronja Rövardotter”. De ska rita sin karaktär, ge den ett namn, och skriva några meningar om karaktärens egenskaper och vad den skulle göra i ett äventyr. Aktiviteten knyter an till lektionen genom att eleverna får reflektera över karaktärer och deras roll i berättelsen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilken är huvudkaraktären i boken? Svar: Ronja.
– Vad handlar “Ronja Rövardotter” om? Svar: Om Ronjas äventyr och liv i skogen.
– Nämn en annan karaktär i boken. Svar: Birk.
– Vad tycker du om boken hittills? Svar: (elevens egen åsikt).
– Kan du ge ett exempel på en viktig händelse från det kapitel vi läste? Svar: (elevens egen sammanfattning).
Hemläxa
Låt eleverna skriva en kort (5-10 meningar) berättelse om en egen karaktär som de tror skulle passa in i “Ronja Rövardotter”. Berättelsen ska handla om ett äventyr som karaktären har i skogen.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna tillsammans med en förälder läsa ytterligare ett kapitel eller en annan av Astrid Lindgrens böcker. De ska sedan i en presentation fånga huvudtemat och sina tankar kring handlingen, samt relatera detta till “Ronja Rövardotter”.
Förslag för nästa lektion
Themat: Vänskap och konflikter
Nästa lektion bör fokusera på temat vänskap och konflikter i “Ronja Rövardotter”. Eleverna ska diskutera hur vänskap kan påverkas av situationer och konflikter, och hur Ronja och Birk hanterar sina relationer. Lektionen bör innehålla diskussioner, grupparbeten och rollspel kring hur man kan lösa konflikter.
Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på diskussionerna om karaktärerna och deras relationer, vilket är centralt för förståelse av berättelsen. Kunskapskravet fokuserar på att kunna reflektera över och diskutera relationer och konflikter.
Förberedelser
– Förbereda illustrationer eller bilder av karaktärerna.
– Välja ut ett kapitel som ska läsas högt.
– Samla material för elevernas aktiviteter (papper, färgpennor osv.).