Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Sagor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion fokuseras på att läsa och skriva enklare texter, där sagor är centrala. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera olika delar av en saga, som karaktärer, handling och skapande av en egen saga.
Kunskapskrav
Eleven kan med hjälp av stöd formulera sig och kommunicera i skrift och tal. Detta inkluderar att kunna återberätta och skapa egna sagor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sagor (10 min)
– Berätta för eleverna vad en saga är och diskutera deras kännetecken, som magiska inslag och en moral.
– Läs en kort saga högt för klassen och stanna upp för att diskutera dess delar: karaktärer, miljö och handling.
– Fråga klassen hur de känner för sagor och vilka deras favoriter är.
Identifiera saga (15 min)
– Dela ut en sammanfattning av en saga och låt eleverna arbeta i par med att identifiera karaktärer och händelseförlopp.
– Samla klassens synpunkter och diskutera vad som gör berättelsen intressant.
– Praktisera att fråga varandra om deras tankar kring sagor.
Skapa en egen saga (15 min)
– Förklara att eleverna nu ska skapa en egen saga. Ge exempel på hur de kan börja: “Det var en gång…” och diskutera olika teman de kan använda.
– Låt dem skissa på en berättelse i mindre grupper och uppmuntra dem att använda fantasi.
– Diskutera hur de kan rita eller illustrera sin saga.
Presentation av sagor (10 min)
– Eleverna får möjlighet att börja skissa och förbereda en presentation av sin saga.
– De som vill kan dela sin saga med klassen och få feedback.
– Betona vikten av att lyssna och ge beröm när någon andra berättar.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en egen kort saga. De ska beskriva sina karaktärer, en händelse och ett slut. Efter skapandet ska de illustrera sin saga med bilder. Aktiviteten syftar till att uppmuntra deras kreativa skrivande och förmåga att berätta.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är de tre delarna av en saga? (Inledning, mitt, slut)
– Nämn en typisk karaktär i en saga. (T.ex. prinsessa, drake)
– Ge ett exempel på en moral från en saga. (T.ex. “Det lönar sig att vara snäll.”)
– Hur börjar ofta en saga? (Med frasen “Det var en gång…”)
– Nämn en saga du gillar. (Frivilligt svar)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort saga hemma, 3-5 meningar lång, och ta med den till nästa lektion för att få den delad med klassen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att skriva en mer detaljerad saga (minst 1 A4-sida) med tydliga karaktärer, miljö och handling som ger en djupare förståelse för sagans struktur. De kan också arbeta med att illustrera sin historia på ett kreativt sätt.
Förslag för nästa lektion
Fortsättning med saga och illustrationskonst
I nästa lektion kan vi fokusera på att elevens skapade saga presenteras med illustrationer. Detta ger dem möjlighet att kombinera skapande av text med konst. Vi kommer också att diskutera hur bilder förstärker en berättelse och utvecklar deras förståelse för samverkan mellan text och bild.
Förberedelser
– Välj ut en saga att läsa högt under lektionen.
– Förbered material för sagoskrivande (papper, färgpennor).
– Säkra att det finns tillräckligt med plats för grupparbete.