Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: World’s animals
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll inkluderar beskrivning av djur och deras livsmiljöer, samt diskussioner om djurens viktiga roll i ekosystemet. Eleverna kommer att praktisera sin engelska genom att samtala och skriva om olika djur.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna “använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda i olika situationer”. Dessutom ska de kunna “beskriva djur och deras livsmiljöer på ett enkelt och begripligt sätt”.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till djurarter (10 min)
– Förklara vad en djurart är och varför det är viktigt att känna till olika djurarter.
– Visa bilder på olika djur och fråga eleverna om de känner igen dem.
– Diskutera kort var dessa djur lever och hur de bidrar till sina ekosystem.
Gruppdiskussion om djurens livsmiljöer (15 min)
– Dela in eleverna i smågrupper och ge varje grupp ett specifikt djur att diskutera.
– Be grupperna att tänka på var deras djur bor, vad de äter och hur de anpassar sig till sin miljö.
– Låt varje grupp dela sina insikter med klassen.
Lärande genom multimedia (15 min)
– Visa en kort dokumentär eller en video om hotade djurarter.
– Diskutera initiativ för att skydda dessa djur och deras livsmiljöer.
– Ställ öppna frågor till eleverna för att främja diskussion.
Sammanfattning och koppling till dagens tema (10 min)
– Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
– Koppla diskussionerna om djur och deras livsmiljöer till globala frågor som klimatförändringar och bevarande.
– Förbered eleverna för den kommande aktiviteten.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch om ett valfritt djur, där de beskriver djurets livsmiljö, diet och hot. De får använda engelska för att skriva korta texter, och de kan inkludera bilder av djuret. Uppgiften hjälper eleverna att tillämpa det de lärt sig under lektionen och ger dem möjlighet att uttrycka sin kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilket djur valde du att fokusera på?
Svar: (Eleverna namnger sitt valda djur)
– Vad lever ditt djur?
Svar: (Beskrivning av livsmiljön)
– Hur anpassar sig ditt djur till sin miljö?
Svar: (Enkla anpassningar som kamouflage eller jaktstrategier)
– Vilka hot möter ditt djur?
Svar: (Exempel på hot, som habitatförlust)
– Varför är detta djur viktigt för sitt ekosystem?
Svar: (Kort beskrivning av djurets roll i ekosystemet)
Hemläxa
Skriv en kort text (100-150 ord) på engelska om ett hotat djur. Beskriv dess livsmiljö och varför det är hotat.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skriva en längre uppsats (350-500 ord) om ett djur i fara och undersöka de faktorer som bidrar till dess hotstatus. Uppsatsen bör inkludera förslag på hur man kan bidra till att bevara arten.
Förslag för nästa lektion: Djurens roller i ekosystemet
Nästa lektion kan fokusera på att utforska olika djurs roller i ekosystemet, inklusive predatorer och bytesdjur. Detta ämne är relevant eftersom det bygger vidare på kunskaperna om djur som eleverna redan har fått och utforskar komplexiteten i ekosystem, vilket är viktigt för att förstå bevarande.
Förberedelser
– Sök och förbered videoklipp om hotade djur.
– Samla bilder och material för affischskapande.
– Planera gruppindelningar och diskussionsfrågor.