Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Franska revolutionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att behandla den franska revolutionens orsaker, viktiga händelser och dess konsekvenser. Det centrala innehållet fokuserar på hur den franska revolutionen påverkade de politiska och sociala strukturerna i Europa samt dess betydelse för utvecklingen av demokratiska tankegångar.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala händelser och tidsperioder i europeisk historia, samt göra enkla jämförelser. Eleven kan även visa förståelse för olika perspektiv på historiska händelser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till den franska revolutionen (10 min)
– Ge en kort översikt över den franska revolutionens tidiga skeden.
– Förklara de sociala och ekonomiska faktorer som ledde till revolutionens utbrott.
– Presentera de viktigaste aktörerna, inklusive kung Ludvig XVI och revolutionära grupper.
Viktiga händelser under revolutionen (15 min)
– Beskriv de viktigaste händelserna, såsom stormningen av Bastiljen och införandet av Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter.
– Diskutera effekterna av dessa händelser på det franska samhället och kommande politiska förändringar.
– Använd bild eller filmklipp för att illustrera händelserna.
Revolutionens följder och betydelse (15 min)
– Redogör för hur revolutionen påverkade andra länder i Europa och skapade inspiration för demokratirörelser.
– Förklara hur revolutionen bidrog till förändringar i politiska idéer, som liberalism och nationalismen.
– Diskutera långsiktiga konsekvenser och eventuella motrevolutionära rörelser.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
– Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen.
– Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion bland eleverna om vad de anser om revolutionens påverkan.
– Ge eleverna möjlighet att reflektera över hur dessa historiska händelser fortfarande är relevanta idag.
Aktivitet
Eleverna blir indelade i grupper och får i uppdrag att skapa en tidslinje över den franska revolutionen, där de markerar de viktigaste händelserna och deras betydelse. Varje grupp ska välja ut tre händelser att fördjupa sig i och presentera dessa för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad var en av de främsta orsakerna till den franska revolutionen?
Svar: Ojämlikhet i samhället och det ekonomiska trycket på befolkningen.
– Vilken händelse symboliserar början på den franska revolutionen?
Svar: Stormningen av Bastiljen.
– Vad är Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter?
Svar: En av revolutionens grundläggande dokument som fastställde rättigheter och friheter.
– Hur påverkade den franska revolutionen andra länder?
Svar: Den inspirerade till andra revolutioner och idéer om demokrati och medborgarrättigheter.
– Vilka var de tre stånden i det franska samhället före revolutionen?
Svar: Prästerskapet (första ståndet), adeln (andra ståndet) och allmänheten (tredje ståndet).
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (300-500 ord) där du reflekterar över en av de händelser som inträffade under den franska revolutionen. Förklara dess orsaker och konsekvenser.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skriva en forskningsuppsats där de analyserar hur den franska revolutionen påverkade en specifik aspekt av samhällsförändringar i Europa, såsom politiska, sociala eller ekonomiska strukturer. Uppsatsen ska inkludera både primära och sekundära källor i sin argumentation.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av revolutioner
I nästa lektion kan vi jämföra den franska revolutionen med andra viktiga revolutioner, såsom den amerikanska revolutionen eller ryska revolutionen. Genom att undersöka likheter och skillnader i orsaker, händelser och efterverkningar får eleverna en djupare förståelse för hur revolutioner sker och deras inverkan på samhällen.
Denna lektion är relevant för att göra en djupare analys av hur olika samhällen reagerar på liknande problem och förändringar, vilket fungerar som en bra grund för att förstå olika politiska och sociala rörelser.
Förberedelser
– Samla material och källor om den franska revolutionen som kan användas som stöd under lektionen.
– Förbered visuella hjälpmedel, såsom bilder och tidslinjer, för att illustrera händelserna.
– Skapa grupprumslistor så att eleverna snabbt kan samlas i sina arbetsgrupper.