En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Engelska – Samhällsfrågor och medborgarskap

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Samhällsfrågor och medborgarskap

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att fokusera på samhällsfrågor och medborgarskap, där eleverna kommer att arbeta med att diskutera aktuella frågor och uttrycka sina åsikter på engelska. Centralt innehåll är att analysera och diskutera frågor som rör samhället, samt att formulera argument i skrift och tal.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera sig i skrift och tal på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan också aktivt delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till samhällsfrågor (10 min)

– Presentera några aktuella samhällsfrågor som kan diskuteras, som klimatförändringar, jämlikhet eller migration.
– Förklara varför dessa frågor är viktiga och hur de påverkar medborgare och samhälle.
– Ge exempel på hur man kan formulera sina åsikter på engelska.

Diskussionsmetod (10 min)

– Introducera en strukturerad diskussionsmetod, till exempel “Think-Pair-Share”.
– Förklara hur eleverna kommer att arbeta i par för att dela sina tankar om den valda samhällsfrågan.
– Ge exempel på frågor som kan ställas under diskussionen.

Gruppearbete och presentationsförberedelse (15 min)

– Dela upp eleverna i grupper och tilldela var och en en samhällsfråga att arbeta med.
– Låt grupperna diskutera sin fråga och förbereda en kort presentation.
– Påminn dem om att använda engelska under hela diskussionen.

Presentation av grupper (10 min)

– Varje grupp presenterar sin samhällsfråga och sina slutsatser för klassen.
– Ge feedback på presentationerna med fokus på både innehåll och språkanvändning.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

– Avsluta lektionen med en gemensam reflektion över vad de har lärt sig.
– Ställ frågor till klassen för att få dem att tänka på framtida engagemang i samhällsfrågor.

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i grupper för att undersöka en specifik samhällsfråga och förbereda en presentation som förklarar problematiken, olika perspektiv och sina egna åsikter. Aktiviteten hjälper eleverna att utveckla sina muntliga färdigheter samtidigt som de engagerar sig i aktuella frågor.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

– Vilka är några aktuella samhällsfrågor?
Svar: Klimatförändringar, jämlikhet, migration.
– Hur kan du uttrycka din åsikt på engelska?
Svar: Genom att använda fraser som “I believe that…” och “In my opinion…”.
– Vilken diskussionsmetod användes under lektionen?
Svar: Think-Pair-Share.
– Vad lärde du dig av din grupps presentation?
Svar: Svaren kan variera beroende på vad grupperna presenterade.
– Hur kan samhällsfrågor påverka medborgare?
Svar: De kan påverka lagar, rättigheter och livsvillkor.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort uppsats på 200-300 ord där de beskriver en samhällsfråga som de anser är viktig och ger sina åsikter om den.

Fördjupningsuppgift

För elever som vill fördjupa sina kunskaper kan de genomföra en forskning kring en vald samhällsfråga och skriva en längre uppsats (500-700 ord) där de analyserar olika perspektiv, inklusive empiriska data och relevanta källor.

Förslag för nästa lektion:
Globalisering och dess effekter

I nästa lektion kan vi fokusera på globalisering och hur det påverkar olika länder och kulturer. Detta tema kommer att ge eleverna möjlighet att analysera både positiva och negativa aspekter av globalisering och jämföra dem med samhällsfrågor från föregående lektion. Relaterade kunskapskrav kommer att involvera att diskutera och argumentera för olika perspektiv i både skrift och tal.

Förberedelser

– Förbered en presentationsmall för grupperna.
– Samla relevant material och exempel på samhällsfrågor.
– Tänk på frågor som kan stimulera diskussionen under lektionen.