Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Matematik
Tema: Addition och subtraktion av negativa tal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion avser vi att arbeta med negativa tal, deras egenskaper och hur dessa används vid addition och subtraktion. Vi kommer att gå igenom hur negativa tal kan representeras på en tallinje och hur beräkningar med negativa tal genomförs.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp samt använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp inom områdena taluppfattning och tals användning med tillfredsställande säkerhet. Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till negativa tal (10 min)
– Förklara vad negativa tal är och hur de används i olika sammanhang.
– Visa exempel på negativa tal på en tallinje.
– Diskutera i helklass exempel på när negativa tal kan förekomma, t.ex. temperaturer eller skuld.
Addition av negativa tal (15 min)
– Visa hur man adderar negativa tal med hjälp av tallinen.
– Ge exempel och räkna tillsammans med klassen.
– Förklara reglerna för addition med negativa tal (t.ex. minus + minus = minus).
Subtraktion av negativa tal (15 min)
– Introducera subtraktion av negativa tal och koppla det till addition (t.ex. subtraktionen av ett negativt tal är detsamma som att addera det positiva motsvarigheten).
– Ge exempel och räkna tillsammans med klassen.
– Diskutera och förklara vanliga misstag.
Praktisk övning (5 min)
– Låt eleverna i par lösa några problem med addition och subtraktion av negativa tal.
– Förbered några problem som eleverna kan skriva på tavlan och lösa tillsammans.
Aktivitet
Efter de lärarledda momenten kommer eleverna att genomföra ett quiz där de ska lösa olika uppgifter som involverar addition och subtraktion av negativa tal. Frågor kommer att presenteras på en projektor medan eleverna skriver sina svar individuellt. Aktiviteterna ska vara utformade för att studenterna ska få praktisk erfarenhet av att använda de metoder som lärts ut.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är ett negativt tal?
Svar: Ett tal som är mindre än noll.
– Ge ett exempel på ett negativt tal i en verklig situation.
Svar: -5°C som temperatur.
– Vad händer när du adderar två negativa tal?
Svar: Resultatet blir ett mer negativt tal.
– Hur kan subtraktionen av ett negativt tal skrivas?
Svar: Det kan skrivas som addition av det positiva talet.
– Vill du ge ett exempel på en uppgift med negativa tal?
Svar: Låt säga -3 + (-4) = -7.
Hemläxa
Låt eleverna skriva en kort text (200-300 ord) där de reflekterar över vad de har lärt sig om negativa tal och ger minst två exempel på hur negativa tal kan användas i vardagen.
Fördjupningsuppgift
Ge eleverna i uppgift att arbeta med en problembaserad uppgift där de ska skapa en situation (t.ex. en fungerande budgetplan för ett evenemang) där negativa tal används aktivt. De ska presentera sina lösningar och förklara hur de använde negativa tal i sina beräkningar.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av resultat
Den nästa lektionen kan handla om att jämföra resultat från addition och subtraktion av negativa tal, samt analysera hur olika operationer påverkar resultaten. Detta är relevant för att vidareutveckla elevernas förståelse för negativa tal och beräkningar, samt kopplingarna till andra matematiska begrepp. Kunskapskravet för nästa lektion kommer att relatera till att värdera resultatens rimlighet i samband med de beräkningar som görs.
Förberedelser
– Förbered tallinjer för eleverna.
– Skapa en presentation med exempel på negativa tal.
– Skriv ut problem för praktisk övning att delas ut under lektionen.
Denna lektionsplanering ger en strukturerad väg för att introducera och fördjupa elevernas förståelse för addition och subtraktion av negativa tal.