Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Religion
Tema: Religionsfilosofi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursinnehållet ska täcka olika livsåskådningar och deras centrala frågor, samt hur dessa kan relateras till människors värderingar och samhället. Specifikt behandlas frågor om meningen med livet, moral och etik samt existentiella frågor kopplade till tro och tvivel.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och diskutera centrala tankar inom religionsfilosofin och värdera olika livsåskådningar utifrån en personlig och samhällelig kontext. Eleverna ska kunna ge exempel på hur dessa tankar påverkar individer och samhälle.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till religionsfilosofi (10 min)
- Presentera begreppet religionsfilosofi och dess syfte.
- Diskutera skillnaden mellan religion och filosofi.
- Ge exempel på centrala frågeställningar inom religionsfilosofi.
Översikt av centrala tänkare (15 min)
- Introducera viktiga filosofer och teologer, exempelvis Sokrates, Descartes, Kant.
- Redogöra för deras tankar kring existens och moral.
- Diskutera hur dessa idéer har påverkat samtida tänkande.
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera en vald fråga inom religionsfilosofi.
- Ge grupperna exempel på frågor som “Vad är meningen med livet?” eller “Finns det absolut sanning?”.
- Samla upp diskussionerna och lyft fram olika perspektiv.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och betona vikten av att tänka kritiskt kring livsåskådningar.
- Be eleverna att reflektera över vad de lärt sig och dela sina tankar med klassen.
Aktivitet
Eleverna ska i par skriva en kort text om en utvald filosof och deras syn på livets mening. Texten ska inkludera en sammanfattning av filosofernas tankar och en personlig reflektion över hur detta relaterar till deras eget liv.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad innebär religionsfilosofi?
Svar: Det är en disciplin som undersöker frågor om existens, meningen med livet och moral kopplade till religion. - Nämn en central fråga inom religionsfilosofi.
Svar: “Finns det en absolut sanning?” - Vilka två viktiga filosofer diskuterades under lektionen?
Svar: Sokrates och Kant. - Hur kan vi relatera filosofiska tankar till samhället?
Svar: Genom att förstå hur dessa tankar formar våra värderingar och lagar. - Varför är det viktigt att tänka kritiskt kring livsåskådningar?
Svar: För att kunna bilda sig en egen uppfattning och förstå olika perspektiv.
Hemläxa
Skriv en reflekterande text på 300 ord där du diskuterar vad livets mening innebär för dig i relation till de filosofiska tankar ni har gått igenom.
Fördjupningsuppgift
Välj en religionsfilosof och genomför en djupgående analys av deras idéer samt hur de kopplar till samtida frågor om moral och etik. Presentera dina resultat i en uppsats på 1000 ord.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av livsåskådningar
I nästa lektion kan vi fokusera på att jämföra olika livsåskådningar, inklusive religioner och sekularism, och hur dessa påverkats av filosofiska tankar. Det är viktigt att eleverna förstår likheter och skillnader mellan dessa system för att kunna värdera dem kritiskt. Lärande målet kopplas till kunskapskravet om att kunna redogöra för och diskutera centrala tankar inom olika livsåskådningar.
Förberedelser
- Förbereda exempel på religionsfilosofer och deras tankar.
- Samla material för grupprapporter.
- Skapa diskussionsfrågor för gruppdiskussionerna.