En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Samhällskunskap – Demokrati

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Demokrati

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla demokratins grundläggande principer, hur den fungerar i Sverige och andra länder samt vad som kännetecknar en demokrati jämfört med en diktatur. Eleverna ska också lära sig om medborgarskap och olika sätt att påverka i samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan förklara och ge exempel på hur demokrati och diktatur fungerar i praktiken och beskriva hur medborgare kan påverka beslut i en demokrati.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till demokratiska principer (10 min)

– Presentera begreppet demokrati och dess centrala principer, såsom medborgarskap, val och mänskliga rättigheter.
– Diskutera hur demokratin har utvecklats över tid och dess betydelse för samhället.
– Ge exempel på vad som kännetecknar en demokrati, inklusive yttrandefrihet och majoritetsprincipen.

Jämförelse mellan demokrati och diktatur (15 min)

– Gå igenom skillnaderna mellan demokratiska och diktatoriska styrelsesätt.
– Diskutera olika exempel på länder med demokratier och diktaturer, och hur medborgarnas liv påverkats.
– Använd konkreta fallstudier för att illustrera punkterna och uppmuntra till diskussion.

Medborgarskap och påverkan (15 min)

– Introducera begreppet medborgarskap och dess rättigheter och skyldigheter.
– Diskutera hur medborgare kan delta i den demokratiska processen, inklusive röstning och aktivism.
– Presentera exempel på hur medborgare har påverkat förändringar i samhället genom olika former av engagemang.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta lektionens centrala begrepp och uppmuntra eleverna att reflektera över hur demokrati påverkar deras liv.
– Diskutera vad eleverna har lärt sig och svara på frågor som kan ha uppstått under lektionen.
– Ge exempel på aktuella händelser kopplade till demokrati och hur dessa påverkar samhället idag.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i grupper för att skapa en affisch som beskriver en demokrati och en diktatur. De ska lista kännetecken, för- och nackdelar samt ge exempel på länder som representerar varje styrelseskick. Affischerna ska sedan presenteras för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

Vad är en demokrati?
Svar: En form av styrelseskick där medborgarna har möjlighet att rösta och påverka beslut.
Nämn en grundprincip för demokrati.
Svar: Yttrandefrihet.
Vad kännetecknar en diktatur?
Svar: En centraliserad makt där medborgarna har begränsad möjlighet att påverka beslut.
Hur kan medborgare påverka sin demokrati?
Svar: Genom att rösta, delta i demonstrationer eller engagera sig i politiska partier.
Ge ett exempel på ett land med demokrati.
Svar: Sverige.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort reflektion (150-200 ord) om varför demokrati är viktig och hur de själva kan engagera sig i den demokratiska processen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska undersöka en historisk händelse där medborgarna påverkade en förändring i samhället genom demokratisk aktivism. De ska skriva en rapport (350-500 ord) där de beskriver händelsen, aktörerna, och effekterna av denna förändring, samt göra en presentation av sitt arbete inför klassen.

Förslag för nästa lektion

“Politik och val i Sverige”

I nästa lektion kan fokus ligga på det svenska politiska systemet, partier och valprocessen. Eleverna kommer att lära sig hur valen fungerar, skillnaderna mellan olika partier och deras ideologier samt hur medborgarna kan välja att engagera sig politiskt. Detta bygger vidare på det centrala innehållet om processen och institutionerna i det demokratiska systemet.

Förberedelser

– Förbered material och exempel på olika länders styrelseskick.
– Ställ upp eventuellt presentationsmaterial för grupparbetet.
– Skapa en lista med frågor eller diskussionspunkter för att få igång klassdiskussionen.