Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Hem och konsumentkunskap
Tema: Hållbar konsumtion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens centrala innehåll omfattar begreppen hållbar konsumtion och produktion, samt hur individens val påverkar miljön. Även grunderna för resursanvändning och konsekvenser av överkonsumtion behandlas.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur olika val och handlingar relaterar till hälsa och hållbar utveckling.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar konsumtion (15 min)
– Introducera begreppet hållbar konsumtion och dess betydelse för miljön.
– Diskutera de tre dimensionerna av hållbar utveckling: ekologisk, ekonomisk och social.
– Ge exempel på hur individuella konsumtionsval kan påverka hållbarheten.
Gruppering och diskussion (15 min)
– Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera olika konsumtionsvanor och deras konsekvenser.
– Be grupperna att fundera över sina egna vanor och komma med konkreta exempel på hållbara och ohållbara val.
– Samla gruppernas synpunkter i en gemensam diskussion.
Presentera hållbara alternativ (10 min)
– Gå igenom olika hållbara alternativ till vanliga konsumtionsval, som exempelvis ekoprodukter, second-hand och återanvändning.
– Diskutera fördelarna med att välja hållbara alternativ.
– Visa exempel på kampanjer eller initiativ som främjar hållbar konsumtion.
Reflektion och avslutning (10 min)
– Ge eleverna tid att reflektera över vad de lärt sig.
– Sammanfatta lektionen och koppla tillbaka till de inledande diskussionerna.
– Fråga eleverna hur de kan tillämpa dessa kunskaper i sin egen vardag.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en konsumentupplysning kring ett hållbart val, exempelvis: “Varför ska man välja ekologiska produkter?” De ska inkludera fakta, fördelar och eventuella nackdelar. Denna upplysning kan presenteras som en affisch eller en digital presentation. Aktiviteten syftar till att konkretisera begreppet hållbar konsumtion.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad menas med hållbar konsumtion?
Svar: Att konsumera på ett sätt som inte försämrar framtida generationers möjligheter.
– Nämn en fördel med att handla second-hand.
Svar: Minskar avfall och gynnar hållbar resurshantering.
– Ge exempel på ett hållbart alternativ till plastkassar.
Svar: Tyggkassar eller återanvändbara väskor.
– Hur kan individer påverka miljön genom sina konsumtionsval?
Svar: Genom att välja produkter med mindre miljöpåverkan och minska onödig konsumtion.
– Vad är en av konsekvenserna av överkonsumtion?
Svar: Ökat avfall och belastning på miljön.
Hemläxa
Skriv en kort text (max 300 ord) där du reflekterar över dina egna konsumtionsvanor och hur de påverkar miljön. Tänk på hållbara alternativ och förändringar du kan göra för att minska din påverkan.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skriva en rapport (800-1200 ord) där de undersöker och analyserar en specifik bransch eller produktkategori utifrån hållbar konsumtion. De ska redogöra för hur branschen arbetar med hållbarhet och vilka ställningstaganden konsumenterna bör göra för att göra hållbara val.
Förslag för nästa lektion
“Konsumentens rättigheter och skyldigheter”. I nästa lektion bör fokus ligga på att undersöka vad som gäller för konsumenter när det kommer till köp, reklamationer och avtal. Detta är centralt för att förstå hur man som konsument kan agera ansvarsfullt och medvetet, vilket kopplar till kunskapskravet om att beskriva och ge exempel på hur val relaterar till hälsa och hållbar utveckling.
Förberedelser
– Samla material och exempel på hållbara produkter och initiativ.
– Förbereda grupprum för diskussion och arbete.
– Skapa tydliga instruktioner för aktiviteten och hemläxan.