Lektionsplanering
Årskurs: F-klass
Ämne: Svenska
Tema: Sagor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på sagans struktur, karaktärer och teman. Eleverna kommer att få utforska olika sagor och diskutera deras innehåll, likheter och skillnader. Detta syftar till att utveckla elevernas språkliga medvetenhet och läsförståelse.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet delta i samtal där de berättar och återger innehållet i en text, såsom en saga. Eleven kan också visa förståelse för vad en saga är genom att identifiera dess huvudelement.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sagor (10 min)
– Presentera vad en saga är och dess kännetecken, såsom fantastiska element och moraliska budskap.
– Använd exempel på kända sagor, som “Rödluvan” eller “De tre små grisarna”, för att illustrera dessa kännetecken.
– Ställ frågor som “Vad händer i en saga?” för att få igång tankarna hos eleverna.
Högläsning av en saga (15 min)
– Läs en utvald saga högt för klassen, se till att använda ett engagerande tonläge.
– Pausa för att diskutera vad som händer i sagan och vilka karaktärer som finns.
– Be eleverna om att svara på frågor och dela sina tankar om sagan under läsningen.
Diskussion om sagans element (15 min)
– Efter högläsningen, gå igenom sagans element: karaktärer, miljö, problem och lösning.
– Använd stora blad eller teckningar för att illustrera dessa element och låt eleverna hjälpa till att fylla i information.
– Diskutera likheter och skillnader mellan olika sagor som eleverna känner till.
Skapande av egen saga (10 min)
– Ge eleverna möjlighet att börja på sin egen saga, antingen muntligt eller genom att rita.
– Instruera dem att tänka på karaktärer, miljö och vad problemet i sagan kan vara.
– Förklara att de kan jobba med sina sagor under nästa lektion också.
Aktivitet
Eleverna ska tillsammans i små grupper skapa en enkel saga. Varje grupp bestämmer sig för en huvudkaraktär och ett problem, och de får illustrera sin saga med teckningar. Denna aktivitet främjar kreativitet och samarbete, samtidigt som den förstärker deras förståelse för sagans struktur.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är en saga?
Svar: En saga är en berättelse som ofta innehåller fantastiska element och ett budskap.
– Nämn en karaktär från sagan vi läste idag.
Svar: Kanske Rödluvan eller vargen.
– Vilket problem fanns i sagan vi läste?
Svar: Exempelvis att Rödluvan var på väg till mormor men stötte på vargen.
– Vad tyckte du var mest spännande i sagan?
Svar: (Varierande svar beroende på elev).
– Kan du berätta om en annan saga som du känner till?
Svar: (Varierande svar beroende på elev).
Hemläxa
Övningen går ut på att eleverna ska rita sin favoritkaraktär från en saga och skriva en mening om vad karaktären gör. Längd: 1 bild och 1 mening.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en egen kort saga och framföra den för klassen. Dessa sagor bör innehålla alla kännetecken för en saga, såsom karaktärer, miljö, problem och lösning. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse och kreativitet på en högre nivå.
Förslag för nästa lektion
Fördjupning i sagans struktur
I nästa lektion kan vi arbeta med att ytterligare fördjupa oss i sagans struktur och diskutera moraliska budskap i olika sagor. Vi kommer att uppmuntra eleverna att tänka på hur sagorna kan lära oss något värdefullt.
Detta ämne är relevant för att koppla elevernas erfarenheter av sagor till deras egna liv och moraliska frågor. Vi kommer att fokusera på att identifiera budskap och teman i de sagor vi granskar.
Förberedelser
– Välj och förbered en saga att läsa högt.
– Samla material för att skapa bilder och sagor, såsom papper, pennor och färger.
– Förbered frågor för diskussionen efter högläsningen.