En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. SO – Samarbete och gemenskap

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Samhällsorientering (SO)
Tema: Samarbete och gemenskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I förskoleklassens styrdokument ingår grunderna i samarbetsförmåga och sociala relationer, vilket syftar till att främja elevernas förståelse för gemenskap och samhörighet i grupp. Temat skalas utifrån elevernas vardag, där de får känna igen sig i situationer som berör samarbete, empati och respekt för andra.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i samtal och diskussioner där de uttrycker sina åsikter och lyssnar på andra. De ska också kunna samarbeta med andra och visa respekt för olika åsikter och perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samarbete (10 min)
  • Presentera begreppet samarbete och dess betydelse i olika sammanhang, exempelvis leken och klassrummet.
  • Använd bilder eller berättelser för att illustrera goda exempel på samarbete.
  • Ställ frågor till eleverna för att få dem att tänka på situationer där de samarbetat tidigare.
Samarbetsövningar (20 min)
  • Genomför övningar som kräver att eleverna arbetar tillsammans, exempelvis en hinderbana där de hjälps åt för att klara av olika stationer.
  • Diskutera efter varje övning hur eleverna kände och vad som fungerade bra samt vad som kunde göras bättre.
  • Uppmuntra eleverna att ge feedback på både varandras prestationer och samarbetet i gruppen.
Reflektion och diskussion (10 min)
  • Samla eleverna för en gemensam reflektion kring dagens aktiviteter.
  • Ställ frågor om hur de upplevde samarbetet och vad de lärt sig.
  • Skriv upp deras tankar på en tavla som en gemensam sammanställning av lärdomar.
Avslutning med utvärdering (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och be eleverna att dela med sig av en sak de tyckte var rolig och en sak de skulle vilja göra annorlunda nästa gång.
  • Avsluta med att påminna om vikten av att samarbeta och vara en bra kompis.

Aktivitet

Eleverna ska tillsammans skapa en gemensam affisch om “bra samarbeten” där de ritar, skriver och klipper ut bilder som representerar vad de lärt sig om samarbete. Affischen ska återspegla deras gemensamma arbete och tankar kring ämnet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  1. Vad betyder samarbete?
    • Samarbete betyder att arbeta tillsammans för att nå ett gemensamt mål.
  2. Ge ett exempel på när vi samarbetade.
    • Vi samarbetade under hinderbanan när vi hjälpte varandra att klara alla stationer.
  3. Varför är det viktigt att lyssna på andra?
    • Det är viktigt att lyssna på andra för att förstå deras åsikter och bygga en bra grupp.
  4. Hur kan vi vara bättre på att samarbeta?
    • Vi kan bli bättre på att ge varandra beröm och hjälp när någon behöver det.
  5. Vad tyckte du var roligast med dagens övningar?
    • (Svar kan variera beroende på eleven.)

Hemläxa

Skriv en kort text (5-10 meningar) där du berättar om ett tillfälle när du samarbetade med en vän eller ett syskon.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att tillsammans med en vuxen göra en kort video där de visar olika exempel på samarbete. De kan filma sig själva under olika aktiviteter och berätta vad som är viktigt med samarbete. Denna uppgift ger möjlighet att visa kunskap kring samarbetsförmåga på ett kreativt och praktiskt sätt.

Förslag för nästa lektion

Temat: Empati och vänskap

I nästa lektion kan fokus ligga på att förstå känslor och hur man är en bra vän. Lektionen bör täcka hur man visar omtanke och stödjer sina kamrater i olika situationer. Genom diskussioner och aktiviteter kring empati kan eleverna utveckla en djupare förståelse för vänskap, vilket är ett viktigt komplement till temat samarbete.

Förberedelser

  • Förbered material som behövs för hinderbanan.
  • Samla material för affischen, såsom papper, färger, och klister.
  • Planera specifika övningar och diskussioner för att stimulera samarbete.