En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 1. SO – Höstterminen 2024

Terminsplanering

Årskurs: 1
Ämne: SO – NO
Tema: Höstterminen 2024

Denna planering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för samhällsfrågor och naturvetenskapliga koncept, i enlighet med styrdokumenten och läroplanens mål. Planeringen fokuserar på att väcka nyfikenhet och engagemang genom praktiska övningar och samarbetsinlärning.

Klasssamhälle och demokrati (v.34 – v.37)

Detta tema fokuserar på hur vårt samhälle är organiserat och vikten av demokrati. Eleverna får lära sig om olika samhällsroller och hur man kan delta i demokratiska processer.

V.34
– Lektion 1: Inledning till klasssamhälle
– Diskussion om olika yrken och roller i samhället.
– Övning: Eleverna ritar sina drömyrken.

V.35
– Lektion 2: Vad är demokrati?
– Genomgång av demokratins grunder och hur beslut fattas.
– Övning: Rollespel om att rösta i klassrummet.

V.36
– Lektion 3: Hur fungerar vår regering?
– Presentation av Sveriges regering och dess funktioner.
– Övning: Skapa en “mini-regering” i klassen där eleverna får olika roller.

V.37
– Lektion 4: Bedömning – Demokratiprojekt
– Eleverna presenterar sina demokratiprojekt.
– Bedömning sker baserat på presentationens tydlighet och kreativitet.

Sveriges geografi (v.38 – v.41)

I detta tema utforskar vi Sveriges landskap, viktiga platser och naturresurser. Syftet är att ge eleverna en känsla för geografi och plats.

V.38
– Lektion 1: Sveriges landskap
– Genomgång av Sveriges olika landskap och deras kännetecken.
– Övning: Eleverna ritar och beskriver ett landskap.

V.39
– Lektion 2: Städer och viktiga platser
– Karta över Sverige och identifiering av stora städer.
– Övning: Skapa en mini-guide till en vald stad.

V.40
– Lektion 3: Naturresurser i Sverige
– Diskussion om Sveriges naturresurser och deras betydelse.
– Övning: Eleverna gör en affisch om en resurs (ex. skog).

V.41
– Lektion 4: Bedömning – Geografiprov
– Bedömning av elevernas kunskap om Sveriges geografi genom ett prov.

Högtider och traditioner (v.42 – v.45)

Detta tema handlar om svenska högtider och traditioner, och syftar till att ge eleverna förståelse för kulturella skillnader och traditioners betydelse.

V.42
– Lektion 1: Introduktion till svenska högtider
– Diskussion om olika högtider.
– Övning: Eleverna gör en tidslinje över året med viktiga högtider.

V.43
– Lektion 2: Midsommar och Lucia
– Genomgång av midsommarens och Lucias traditioner.
– Övning: Skapa kransar och sjunga Luciasånger.

V.44
– [Höstlov]

V.45
– Lektion 3: Jul och andra traditioner
– Genomgång av julens traditioner och dess betydelse.
– Övning: Förbereda en julutställning med olika traditioner.

Översikt av världen (v.46 – v.51)

I detta tema gör vi en översikt av världen, dess kontinenter och kulturer. Syftet är att utveckla elevernas globala perspektiv.

V.46
– Lektion 1: Kontinenter och hav
– Genomgång av världens kontinenter och hav.
– Övning: Göra en världskarta med kontinenterna.

V.47
– Lektion 2: Kultur och samhällen
– Diskussion om olika kulturer och hur de skiljer sig.
– Övning: Eleverna presenterar en kultur de är intresserade av.

V.48
– Lektion 3: Diskutera världens utmaningar
– Samtal om globala utmaningar som klimatförändringar.
– Övning: Grupa brainstormar lösningar till utmaningar.

V.49
– Lektion 4: Bedömning – Världens länder
– Testa elevernas kunskap om länder och kulturer.

V.50
– Lektion 5: Repetition och utvärdering
– Sammanfatta vad vi lärt oss under terminen och reflektera kring innehållet.

Vatten och liv (v.34 – v.37)

Temat handlar om vatten och dess vikt för liv och miljö. Här lär sig eleverna om vattnets kretslopp och dess betydelse för djur och växter.

V.34
– Lektion 1: Vattnets betydelse
– Diskutera varför vatten är viktigt för liv.
– Övning: Eleverna gör en affisch om vatten.

V.35
– Lektion 2: Vattnets kretslopp
– Genomgång av vattnets kretslopp.
– Övning: Skapa en modell av vattnets kretslopp i grupper.

V.36
– Lektion 3: Djurs och växters liv i vatten
– Diskussion om vilka djur och växter som lever i vatten.
– Övning: Skapa en “vattenvärld” med pappersmodeller.

V.37
– Lektion 4: Bedömning – Vattenprov
– Eleverna testar sina kunskaper om vatten och dess betydelse.

Naturen runt oss (v.38 – v.41)

Detta tema fokuserar på Sveriges natur, ekosystem och hur vi kan skydda vår miljö.

V.38
– Lektion 1: Skog och djur
– Genomgång av skogens ekosystem och djur.
– Övning: Gå på en fältstudie i en lokal skog.

V.39
– Lektion 2: Ekosystem och påverkan
– Diskutera människans påverkan på naturen.
– Övning: Eleverna arbetar med en affisch om hotade djur.

V.40
– Lektion 3: Jorden och dess resurser
– Genomgång av jordens resurser och hur vi använder dem.
– Övning: Rollspel om att ta hand om jordens resurser.

V.41
– Lektion 4: Bedömning – Naturskydd
– Bedömning av elevernas kunskaper om naturskydd.

Kroppen och hälsa (v.42 – v.45)

Temat handlar om människokroppen och vikten av hälsa. Eleverna lär sig om kroppens delar och hur man kan leva hälsosamt.

V.42
– Lektion 1: Kroppens delar och funktioner
– Genomgång av kroppens huvuddelar.
– Övning: Skapa en kroppsposter med olika organ.

V.43
– Lektion 2: Vikten av hälsa och kost
– Diskussion om balanserad kost och motion.
– Övning: Planera en hälsosam måltid.

V.44
– [Höstlov]

V.45
– Lektion 3: Sjukdomar och hur vi skyddar oss
– Genomgång av vanliga sjukdomar och hur vi förebygger dem.
– Övning: Rollspel om att besöka läkare.

Teknik och hållbar utveckling (v.46 – v.51)

I detta tema bekantar vi oss med teknikens roll i samhället och vikten av att tänka hållbart.

V.46
– Lektion 1: En introduktion till teknik
– Översikt av vilken teknik vi använder i vardagen.
– Övning: Eleverna diskuterar tekniska hjälpmedel de använder.

V.47
– Lektion 2: Teknikens påverkan på miljön
– Diskussion om hur teknik kan påverka miljön negativt och positivt.
– Övning: Brainstorma idéer för hållbara tekniska lösningar.

V.48
– Lektion 3: Hållbarhetsarbete i skolan
– Genomgång av hur skolan arbetar med hållbarhet.
– Övning: Skapa en kampanj för att minska avfall i skolan.

V.49
– Lektion 4: Bedömning – Teknikprojekten
– Presentation av elevernas teknikprojekt.

V.50
– Lektion 5: Repetition och utvärdering
– Sammanfatta vad vi lärt oss under terminen.

Om du har ytterligare önskemål eller behöver mer justeringar, tveka inte att säga till!