En AI-baserad digital lärarassistent

Planering HT. Åk. 5. Religion – Religiösa traditioner och existentiella frågor

Terminsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Religion
Tema: Religiösa traditioner och existentiella frågor

Introduktion till religioner (19 aug – 15 sep)

Denna period syftar till att introducera eleverna till olika religioner och deras centrala begrepp. Vi kommer att fokusera på de stora världsreligionerna: judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism.

V.34

– Lektion 1: Introduktion till religioner och deras roll i samhället
– Lektion 2: Judendomens grundläggande trosuppfattningar
– Lektion 3: Kristendomens centrala begrepp
– Lektion 4: Bedömning av kunskaper om judendom och kristendom

V.35

– Lektion 1: Islamens grundläggande läror
– Lektion 2: Hinduismens mångfald och traditioner
– Lektion 3: Buddhismens centrala tankar
– Lektion 4: Repetitioner och diskussioner kring religionernas påverkan

Religiösa högtider och traditioner (16 sep – 6 okt)

Denna period fokuserar på olika religiösa högtider och deras betydelse i respektive religion.

V.36

– Lektion 1: Rosh Hashanah och Yom Kippur
– Lektion 2: Jul och påsk inom kristendomen
– Lektion 3: Ramadan och Eid al-Fitr inom islam
– Lektion 4: Bedömning av kunskaper om högtider

V.37

– Lektion 1: Diwali inom hinduismen
– Lektion 2: Vesak inom buddhismen
– Lektion 3: Diskussion om gemensamma värden i högtider
– Lektion 4: Repetitioner och reflektion

Moraliska och etiska perspektiv (7 okt – 3 nov)

Under denna period kommer vi att diskutera moraliska och etiska frågor utifrån olika religioners perspektiv.

V.41

– Lektion 1: Vad är moral och etik?
– Lektion 2: Etiska dilemman i olika religioner
– Lektion 3: Jämförelse av religiösa och sekulära värderingar
– Lektion 4: Bedömning av etiska perspektiv

V.42

– Lektion 1: Diskussion som grund för etik i olika religioner
– Lektion 2: Fallstudier av etiska dilemman
– Lektion 3: Reflektion över lektionerna
– Lektion 4: Repetitioner av begrepp och tankar

Den mänskliga existensen i olika religioner (4 nov – 1 dec)

Denna period fokuserar på människosyn och existentiella frågor inom religion.

V.44

– Lektion 1: Människans plats i skapelsen
– Lektion 2: Liv, död och liv efter detta i olika religioner
– Lektion 3: Diskussion om livets stora frågor
– Lektion 4: Bedömning av kunskaper kring den mänskliga existensen

V.45

– Lektion 1: Reflektion över livets mening
– Lektion 2: Interreligiösa samtal och dialog
– Lektion 3: Avslutning av terminen
– Lektion 4: Repetition och sammanfattning av termer och begrepp

Lov och ledigheter

– Höstlov: V.44 (28 okt – 1 nov, inga lektioner)

Denna planering ger en översikt över vad som kommer att behandlas under höstterminen i religion och säkerställer att eleverna får en varierad och djup inblick i ämnet.