En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Teknik – Vad är teknik

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Teknik
Tema: Vad är teknik

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll som säger: “kunskaper om tekniska lösningar i vardagslivet”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav innefattar:

  • “Eleven kan ge exempel på tekniska lösningar.”
  • “Eleven kan beskriva hur tekniska lösningar påverkar människors liv.”
  • “Eleven kan resonera kring valet av olika tekniska lösningar.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vad kallas det som man använder för att förändra något?
    • A) Kemi
    • B) Teknik
    • C) Fysik
  2. Vilken av följande är en teknikprodukt?
    • A) En blomma
    • B) En mobiltelefon
    • C) En sten
  3. Vad kan teknik hjälpa oss med?
    • A) Göra saker lättare
    • B) Göra saker svårare
    • C) Stänga av elen
  4. Vilken teknik använder vi när vi lagar mat?
    • A) Spis
    • B) Bord
    • C) Soffa
  5. Vad används en dator till?
    • A) Att sova på
    • B) Att arbeta och spela spel
    • C) Att äta från
  6. Vilken typ av teknik finns i en bil?
    • A) Musik
    • B) Motor
    • C) Kläder
  7. Vad kan man använda för att mäta längd?
    • A) En tallrik
    • B) Ett äpple
    • C) En linjal
  8. Vad gör en uppfinning?
    • A) Tar bort saker
    • B) Skapar nya lösningar
    • C) Förstör fler saker
  9. Vilken teknik används för att få kontakt med varandra på distans?
    • A) Post
    • B) Telefon
    • C) Telegraf
  10. Vad gör ett verktyg?
    • A) Hjälper oss att arbeta
    • B) Håller oss stilla
    • C) Skapar mer arbete
Resonerande frågor
  1. Beskriv hur teknik kan hjälpa oss i vår vardag. (Syftet är att få eleverna att reflektera över de positiva aspekterna av teknik.)
  2. Resonera kring vad som skulle hända utan teknik i samhället. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera vikten av teknik.)
  3. Hur tror du att teknik kommer att förändras i framtiden? (Syftet är att uppmuntra kreativt tänkande och framtidsvisioner.)
  4. Vilka tekniska uppfinningar tror du är mest betydelsefulla? Varför? (Denna fråga låter eleverna diskutera sin åsikt om betydelsefulla tekniska framsteg.)
  5. På vilket sätt kan vi använda teknik för att lösa problem i vår miljö? (Frågan fokuserar på miljömedvetenhet kopplad till teknikens roll.)
Bedömning

Provets totala poäng kan max bli 20 poäng, fördelat som följer:

  • Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
  • Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 10 poäng)

Poängkrav:

  • E-nivå: Minst 8 poäng
  • C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna)
  • A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna)