Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Teknik
Tema: Vad är teknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll som säger: “kunskaper om tekniska lösningar i vardagslivet”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav innefattar:
- “Eleven kan ge exempel på tekniska lösningar.”
- “Eleven kan beskriva hur tekniska lösningar påverkar människors liv.”
- “Eleven kan resonera kring valet av olika tekniska lösningar.”
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas det som man använder för att förändra något?
- A) Kemi
- B) Teknik
- C) Fysik
- Vilken av följande är en teknikprodukt?
- A) En blomma
- B) En mobiltelefon
- C) En sten
- Vad kan teknik hjälpa oss med?
- A) Göra saker lättare
- B) Göra saker svårare
- C) Stänga av elen
- Vilken teknik använder vi när vi lagar mat?
- A) Spis
- B) Bord
- C) Soffa
- Vad används en dator till?
- A) Att sova på
- B) Att arbeta och spela spel
- C) Att äta från
- Vilken typ av teknik finns i en bil?
- A) Musik
- B) Motor
- C) Kläder
- Vad kan man använda för att mäta längd?
- A) En tallrik
- B) Ett äpple
- C) En linjal
- Vad gör en uppfinning?
- A) Tar bort saker
- B) Skapar nya lösningar
- C) Förstör fler saker
- Vilken teknik används för att få kontakt med varandra på distans?
- A) Post
- B) Telefon
- C) Telegraf
- Vad gör ett verktyg?
- A) Hjälper oss att arbeta
- B) Håller oss stilla
- C) Skapar mer arbete
Resonerande frågor
- Beskriv hur teknik kan hjälpa oss i vår vardag. (Syftet är att få eleverna att reflektera över de positiva aspekterna av teknik.)
- Resonera kring vad som skulle hända utan teknik i samhället. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera vikten av teknik.)
- Hur tror du att teknik kommer att förändras i framtiden? (Syftet är att uppmuntra kreativt tänkande och framtidsvisioner.)
- Vilka tekniska uppfinningar tror du är mest betydelsefulla? Varför? (Denna fråga låter eleverna diskutera sin åsikt om betydelsefulla tekniska framsteg.)
- På vilket sätt kan vi använda teknik för att lösa problem i vår miljö? (Frågan fokuserar på miljömedvetenhet kopplad till teknikens roll.)
Bedömning
Provets totala poäng kan max bli 20 poäng, fördelat som följer:
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
Poängkrav:
- E-nivå: Minst 8 poäng
- C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna)
- A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna)