En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. SO – Demokrati

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: SO

Tema: Demokrati

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, samt hur samhällets och individens rättigheter och skyldigheter kan påverka och relatera till varandra.

Provets utformning kopplar till följande kunskapskrav:

  1. Beskriva hur demokratiska processer fungerar.
  2. Förklara betydelsen av mänskliga rättigheter.
  3. Diskutera hur individens rättigheter och skyldigheter hänger ihop med samhällets.
Prov
Faktafrågor
  1. Vad är demokrati?
    • a) En styrelseform där folket väljer sina företrädare
    • b) En styrande grupp i ett land
    • c) En form av styre där alla medborgare har möjlighet att delta
  2. Vilken av följande personer har rätt att rösta i en demokrati?
    • a) Endast personer över 30 år
    • b) Alla medborgare över en viss ålder
    • c) Bara personer med hög utbildning
  3. Vad innebär mänskliga rättigheter?
    • a) Rättigheter som alla människor har
    • b) Rättigheter som gäller för vissa grupper
    • c) Rättigheter som kan tas bort av staten
  4. Vilken av följande valmetoder är vanlig i en demokrati?
    • a) Allmänt val
    • b) Lotteridragning
    • c) Registrering av medlemmar
  5. Vad innebär motståndet mot orättvisor i en demokrati?
    • a) Tysta ner andra åsikter
    • b) Att stänga ner oeniga röster
    • c) Att alla ska kunna uttrycka sina åsikter fritt
  6. Vad är en grundlag?
    • a) En lag som kan ändras lätt
    • b) En lag som skyddar demokratin och medborgarnas rättigheter
    • c) En lag som gäller för en viss grupp
  7. Vem har ansvar för att skydda mänskliga rättigheter?
    • a) Staten
    • b) Enskilda medborgare
    • c) Ingen har ansvar
  8. Vad är betydelsen av opinionsbildning i en demokrati?
    • a) Att människor får uttrycka sina åsikter och påverka beslut
    • b) Att sprida information om enbart positiva aspekter
    • c) Att hindra andra från att uttrycka sina åsikter
  9. Vilket av följande är en form av demokratisk deltagande?
    • a) Att rösta i val
    • b) Att inte delta i politik
    • c) Att följa andra utan att ifrågasätta
  10. Vilken är en viktig del av en demokratisk valprocess?
    • a) Att välja en diktator
    • b) Att ge alla möjligheten att rösta
    • c) Att stänga av oppositionsmedlemmar
Resonerande frågor
  1. Resonera kring hur röstning påverkar demokratin. (Syftet är att eleverna ska kunna diskutera betydelsen av att delta i valet och hur det påverkar samhället.)
  2. Förklara varför det är viktigt att skydda mänskliga rättigheter i en demokrati. (Denna fråga ger elever möjlighet att koppla samman demokrati och mänskliga rättigheter i sina svar.)
  3. Diskutera hur individens rättigheter och skyldigheter kan påverka vårt samhälle. (Genom att jämföra individens roller ger denna fråga insikter i hur samhället fungerar.)
  4. Vilka konsekvenser kan det få om folk inte deltar i demokratin? (Avser att utmana elever att tänka på vikten av aktivt deltagande och konsekvenser av passivitet.)
  5. Resonera om hur demokrati kan se ut i olika länder. (Denna fråga uppmuntrar till att se på demokrati ur ett globalt perspektiv och förstå olika former av den.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 10 poäng)

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 10 poäng)

Betygskriterier:

  • E: Minst 8 poäng (kan inkludera 0 poäng från resonerande frågor)
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)