Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: 4 räknesätt med decimaltal
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i att hantera de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation och division) med decimaltal. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sin matematiska kompetens samt sin förmåga att tillämpa räknesätten i olika problemställningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll för matematik i årskurs 6 som lyder: “Hur tal kan delas upp i hundradelar, vilka innebär att siffervärden påverkar resultatet av räknesätten” samt “Multiplikation och division med decimaler”.
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav relaterar till förmågan att:
1. Utföra beräkningar med decimaltal.
2. Resonnera kring och tillämpa matematiska metoder på uppgifter med decimaltal.
Prov
Faktafrågor
- Vad är summan av 2,5 och 3,75?
- A) 6,25
- B) 6,25
- C) 5,5
- D) 7,5
- Vad är differensen mellan 5,5 och 2,3?
- A) 3,2
- B) 2,2
- C) 3,5
- D) 2,0
- Vad är produkten av 1,2 och 3?
- A) 4,2
- B) 3,6
- C) 3,6
- D) 2,4
- Om du dividerar 6,4 med 2,0, vad får du då?
- A) 3,2
- B) 3,2
- C) 2,2
- D) 4,2
- Vad är resultatet av 4,5 + 0,5?
- A) 4,0
- B) 5,0
- C) 5,0
- D) 4,5
- Vad är 2,4 – 1,4?
- A) 1,0
- B) 1,0
- C) 2,0
- D) 3,0
- 0,3 * 5 = ?
- A) 1,5
- B) 1,5
- C) 2,0
- D) 3,0
- Vad är 8,0 / 4,0?
- A) 2,0
- B) 1,5
- C) 3,0
- D) 4,0
- Vad är 3,6 + 2,4?
- A) 6,0
- B) 6,0
- C) 5,0
- D) 7,0
- Vad är 7,5 – 3,2?
- A) 4,3
- B) 6,0
- C) 5,0
- D) 4,5
- Vad är 9,6 * 0,5?
- A) 4,6
- B) 4,8
- C) 3,0
- D) 5,0
- Vad är 10,0 / 5,0?
- A) 2,0
- B) 3,0
- C) 2,0
- D) 4,0
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle lösa en uppgift som involverar addition av två decimaltal och vad du behöver tänka på.
- Syfte: Eleverna får möjlighet att visa sin förståelse för hur decimaler påverkar räknesätten.
- Förklara varför det är viktigt att kunna dela tal med decimaler. Kan du ge ett konkret exempel från vardagen?
- Syfte: Här kan eleverna visa sin förmåga att koppla matematik till verkliga situationer.
- När multiplicerar du ett decimaltal med ett heltal? Ge exempel på en situation där detta kan vara användbart.
- Syfte: Eleverna får resonera kring sina kunskaper och ge praktiska exempel.
- Jämför addition och subtraktion med decimaltal. Vad ligger till grund för skillnaderna i beräkningarna?
- Syfte: Eleverna får sätta ord på skillnader och likheter, vilket visar på djupare förståelse.
- Vilka strategier kan du använda för att kontrollera att ditt svar på en division med decimaler är korrekt?
- Syfte: Eleverna ges möjlighet att demonstrera kritiskt tänkande och noggrannhet i sina beräkningar.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E: Totalt minst 8 poäng.
För betyg C: Totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A: Totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).