En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Matematik – 4 räknesätt med decimaltal

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: 4 räknesätt med decimaltal

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i att hantera de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation och division) med decimaltal. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sin matematiska kompetens samt sin förmåga att tillämpa räknesätten i olika problemställningar.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll för matematik i årskurs 6 som lyder: “Hur tal kan delas upp i hundradelar, vilka innebär att siffervärden påverkar resultatet av räknesätten” samt “Multiplikation och division med decimaler”.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav relaterar till förmågan att:
1. Utföra beräkningar med decimaltal.
2. Resonnera kring och tillämpa matematiska metoder på uppgifter med decimaltal.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad är summan av 2,5 och 3,75?
    • A) 6,25
    • B) 6,25
    • C) 5,5
    • D) 7,5
  2. Vad är differensen mellan 5,5 och 2,3?
    • A) 3,2
    • B) 2,2
    • C) 3,5
    • D) 2,0
  3. Vad är produkten av 1,2 och 3?
    • A) 4,2
    • B) 3,6
    • C) 3,6
    • D) 2,4
  4. Om du dividerar 6,4 med 2,0, vad får du då?
    • A) 3,2
    • B) 3,2
    • C) 2,2
    • D) 4,2
  5. Vad är resultatet av 4,5 + 0,5?
    • A) 4,0
    • B) 5,0
    • C) 5,0
    • D) 4,5
  6. Vad är 2,4 – 1,4?
    • A) 1,0
    • B) 1,0
    • C) 2,0
    • D) 3,0
  7. 0,3 * 5 = ?
    • A) 1,5
    • B) 1,5
    • C) 2,0
    • D) 3,0
  8. Vad är 8,0 / 4,0?
    • A) 2,0
    • B) 1,5
    • C) 3,0
    • D) 4,0
  9. Vad är 3,6 + 2,4?
    • A) 6,0
    • B) 6,0
    • C) 5,0
    • D) 7,0
  10. Vad är 7,5 – 3,2?
    • A) 4,3
    • B) 6,0
    • C) 5,0
    • D) 4,5
  11. Vad är 9,6 * 0,5?
    • A) 4,6
    • B) 4,8
    • C) 3,0
    • D) 5,0
  12. Vad är 10,0 / 5,0?
    • A) 2,0
    • B) 3,0
    • C) 2,0
    • D) 4,0
Resonerande frågor
  1. Beskriv hur du skulle lösa en uppgift som involverar addition av två decimaltal och vad du behöver tänka på.
    • Syfte: Eleverna får möjlighet att visa sin förståelse för hur decimaler påverkar räknesätten.
  2. Förklara varför det är viktigt att kunna dela tal med decimaler. Kan du ge ett konkret exempel från vardagen?
    • Syfte: Här kan eleverna visa sin förmåga att koppla matematik till verkliga situationer.
  3. När multiplicerar du ett decimaltal med ett heltal? Ge exempel på en situation där detta kan vara användbart.
    • Syfte: Eleverna får resonera kring sina kunskaper och ge praktiska exempel.
  4. Jämför addition och subtraktion med decimaltal. Vad ligger till grund för skillnaderna i beräkningarna?
    • Syfte: Eleverna får sätta ord på skillnader och likheter, vilket visar på djupare förståelse.
  5. Vilka strategier kan du använda för att kontrollera att ditt svar på en division med decimaler är korrekt?
    • Syfte: Eleverna ges möjlighet att demonstrera kritiskt tänkande och noggrannhet i sina beräkningar.
Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E: Totalt minst 8 poäng.
För betyg C: Totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A: Totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).