Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska genrer och identitet
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om musikaliska genrer samt deras koppling till identitet och kultur. Provets frågor är utformade för att främja även en djupare reflektion över hur musik påverkar och speglar individuella och kollektiva identiteter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utforska och förstå hur olika musikaliska genrer reflekterar och formar identitet och kulturell tillhörighet. Detta innefattar att analysera genrers kännetecken och hur de används för att uttrycka personliga och kollektiva identiteter.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på olika musikaliska genrer och beskriva deras kännetecken samt hur dessa genrer relaterar till samhälle och kultur. Eleven kan även reflektera över sin egen musikaliska smak och dess koppling till identitet.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande genrer är känd för att använda rim och rytm i texterna?
A) Klassisk
B) Jazz
C) Rock
D) Hip-hop - Vilken musikgenre har ursprung i afroamerikansk kultur och betonar improvisation?
A) Pop
B) Jazz
C) Country
D) Folkmusik - Vilken av följande artister är mest känd som en ikon inom rockmusiken?
A) Billie Eilish
B) Jimi Hendrix
C) Taylor Swift
D) Eminem - Vilken musikgenre kännetecknas av en blandning av olika kulturella influenser och rytmer?
A) World Music
B) Bluegrass
C) Punk
D) Klassisk - Vad beskriver bäst funk som musikgenre?
A) Långsamma och melankoliska låtar
B) Rytmisk och dansant musik
C) Instrumentala stycken
D) Ofta berättande texter - Vilken genre är känd för sina känslomässiga och ofta introspektiva texter?
A) Reggae
B) Ballad
C) Metal
D) Disco - Vilka av följande instrument är typiska för en jazzensemble?
A) Elgitarr och synthesizer
B) Saxofon och piano
C) Fiol och trumpet
D) Triangel och marimba - I vilken musikgenre är “soul” en viktig komponent?
A) R&B
B) Punk
C) Grunge
D) House - Hur beskriver man bäst folkmusik?
A) Ofta producerad i studio
B) Traditionell och förenar kulturella berättelser
C) Använder mycket elektroniska instrument
D) Endast instrumental musik - Vilken av följande genres popularitet ökade under 1980-talet?
A) Pop
B) Klassisk
C) Jazz
D) Folkmusik - Vad kännetecknar en musikgenre som blues?
A) Ofta snabb och upbeat
B) Melankoliska melodier och texter om livets utmaningar
C) Instrumentala stycken utan sång
D) Använder alltid synthesizers - Vilken av följande genrer har sina rötter i Afrikas musiktraditioner?
A) Rock
B) Reggae
C) Country
D) New Age - Vilken typ av musik är typisk för hip-hop-kulturen?
A) Klassisk
B) Rapp
C) Folkmusik
D) Electronica - Hur påverkar musikaliska genrer identitet?
A) De skapar alltid en negativ påverkan
B) De kan stärka kulturell och personlig identitet
C) De påverkar inte identitet alls
D) De är endast underhållning
Resonerande frågor
- Hur reflekterar din musikaliska smak din personliga identitet?
(Syftet är att låta eleverna utforska sambandet mellan deras musikval och hur de ser på sig själva.) - Diskutera hur musikgenrer har utvecklats över tid och deras påverkan på samhällen.
(Detta uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på musikens roll i förändringar i kulturen.) - Vilken betydelse har musik i ditt liv och i samhället?
(Syftet är att få eleverna att reflektera över musikens allmänna påverkan.) - Vad känner du skulle hända om en viss musikgenre försvann?
(Detta uppmanar eleverna att tänka på musikens betydelse och värde i kulturen.) - Hur ser du på skillnaderna mellan olika musikaliska genrer och deras påverkan på identitet?
(Eleverna ges möjlighet att analysera och diskutera djupare skillnader.) - Ge exempel på hur en viss genre kan förena människor i olika kulturer.
(Syftet är att eleverna ska tänka på musikens gemenskapsbyggande roll.) - Vilken roll spelar texterna i att forma identiteten hos lyssnaren?
(Detta ger eleverna chans att analysera textens påverkan på identitet.) - Vad gör en viss genre unik och hur relaterar det till kulturella uttryck?
(Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över det unika med genrer och deras kulturella kontext.)
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar och resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera. Totalt kan provet ge maximalt 30 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).