En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Utforska musikteori genom praktiska övningar och samspel

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne eller kurs: Musik

Tema: Utforska musikteori genom praktiska övningar och samspel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av grundläggande musikteori samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper praktiskt genom samarbete och kreativt skapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets syfte är att ge eleverna en grundlig förståelse för musikteori, med fokus på ackord, skalor och harmonier samt tillämpning av dessa i musikaliskt skapande.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innefattar att:

  • Eleverna ska kunna beskriva och tillämpa grundläggande musikteori.
  • Eleverna ska kunna skapa ackordföljder och melodistycken.
  • Eleverna ska delta i musikaliska aktiviteter som involverar teorihelheter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket ackord består av tonerna C, E och G?
    A) G
    B) F
    C) A-moll
    D) C
  2. Vad kallas en sekvens av toner som spelar i ordning?
    A) Ackordföljd
    B) Skala
    C) Melodi
    D) Rytm
  3. Vilket av följande ackord är ett mollackord?
    A) G
    B) A-moll
    C) C
    D) D
  4. Vilken entitet definierar avståndet mellan toner?
    A) Låt
    B) Intervall
    C) Melodi
    D) Skala
  5. Vad kallas en kombination av flera toner som spelas samtidigt?
    A) Melodi
    B) Ackord
    C) Rytm
    D) Taktslag
  6. Vad är namnet på den skala som börjar på ton C och består av tonerna C, D, E, F, G, A, B?
    A) Mollskala
    B) Dur-skala
    C) Blues-skala
    D) Pentatonisk skala
  7. Vilken av följande termer beskriver ett musikaliskt stycke med flera delar som kan spelas tillsammans?
    A) Melodi
    B) Samspel
    C) Harmonisering
    D) Rytm
  8. Vilken ton är den första i en C-dur skala?
    A) D
    B) B
    C) C
    D) E
  9. Vad kallas de tre tonerna som utgör ett triadackord?
    A) Arpeggio
    B) Grundton, ters, kvint
    C) Rytmi
    D) Melodi
  10. Vad innebär termen ‘harmoni’ i musik?
    A) Enstaka ton
    B) Kombination av ackord
    C) Rytmisk variation
    D) Melodi
  11. I vilket av följande ackord ingår tonen E?
    A) D
    B) G
    C) A-moll
    D) C
  12. Vad består en G-dur ackord av?
    A) D, F#, B
    B) C, E, G
    C) G, B, D
    D) A, C, E
  13. Vilken typ av musikaliskt arrangemang involverar flera musiker som spelar tillsammans?
    A) Solo
    B) Ensemble
    C) Låt
    D) Melodi
  14. Vad kallas den struktur som definierar längden av ett musikaliskt stycke?
    A) Takt
    B) Form
    C) Harmonisering
    D) Melodi

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur ackordföljder kan påverka känslan i en låt.
    Syftet är att låta eleverna reflektera över den emotionella aspekten av musik och hur ackord bidrar till detta.
  2. Hur skulle du förklara skillnaden mellan dur- och mollackord för någon utan musikteoretisk bakgrund?
    Denna fråga hjälper elever att formulera enkel och klar kommunikation av komplexa koncept.
  3. Diskutera hur samarbete i musik kan leda till mer kreativt skapande.
    Eleverna får möjlighet att utforska gruppdinamik och dess inverkan på kreativitet.
  4. Hur kan musikteoretiska verktyg som skalor och ackord förebygga vanliga misstag i musikskapande?
    Här ges eleverna utrymme att koppla teori till praktik och reflektera över sin inlärning.
  5. Reflektera över hur du kände dig när du spelade och skapade musik med andra.
    Detta ger eleverna chans att dela sina personliga upplevelser och känslor i relation till musik.
  6. Vilka utmaningar stötte ni på i era grupparbeten och hur övervann ni dem?
    Eleverna ges möjlighet att analysera och lösa problem inom ett gruppsammanhang.
  7. Varför är det viktigt att förstå musikteori för att kunna skapa musik?
    Frågan utmanar eleven att koppla teoretiska kunskaper till praktiskt skapande.
  8. Ge exempel på hur en specifik låt utnyttjar ackordföljder och skalor för att skapa stämning.
    Det hjälper eleverna att konkretisera sina kunskaper genom att applicera dem på kända exempel.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betygsnivå A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).