Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Vatten
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är kopplat till läroplanen och omfattar följande:
– “Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.”
– “Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.”
– “Sårbara platser och naturgivna risker och hot, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav fokuserar på:
- Eleven ska ha grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och processer samt om samspelet mellan människa, samhälle och natur.
- Eleven ska kunna göra enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser av geografiska processer som formar och förändrar livsmiljöer.
- Eleven ska kunna använda geografiska begrepp och metoder för att beskriva och analysera omvärlden.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en förnybar vattenresurs?
- a) Hav
- b) Regn
- c) Grundvatten
- d) Isberg
- Vad är vattnets naturliga kretslopp?
- a) Förångning, kondensation, nederbörd
- b) Rening, distribution, konsumtion
- c) Enkel, dubbel, trippel
- d) Flöde, stagnation, avdunstning
- Vilket av följande begrepp handlar om salthaltigt vatten?
- a) Sötvatten
- b) Havsvatten
- c) Grundvatten
- d) Sjövatten
- Vad kallas den typ av vatten som finns i floder och sjöar?
- a) Ytvatten
- b) Grundvatten
- c) Sötvatten
- d) Avloppsvatten
- Vad kan orsaka vattenbrist?
- a) Översvämningar
- b) Torka
- c) Islossning
- d) Konservering
- Vad används vattnet i olika industriella processer främst för?
- a) Konservering
- b) Kylning
- c) Transport
- d) Lagring
- Vilken av följande är en av de största förorenande källorna till vatten?
- a) Avskogning
- b) Värmeverk
- c) Industriutsläpp
- d) Turism
- Hur kan människor påverka vattentillgångarna negativt?
- a) Genom att använda regnvattensystem
- b) Genom föroreningar och överutnyttjande
- c) Genom att hålla vattenreningsanläggningar i gott skick
- d) Genom att planera hållbart
- Vad är en utlöpare av vatten?
- a) En flod eller bäck
- b) En damm
- c) En sjö
- d) En grundvattentäkt
- Vad kallas processen där vatten från marken avdunstar till atmosfären?
- a) Nedbörd
- b) Avdunstning
- c) Infiltration
- d) Kondensering
Resonerande frågor
- Diskutera hur klimatförändringar kan påverka tillgången på sötvatten globalt.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring sambandet mellan klimatförändringar och vattenresurser.) - Hur kan överutnyttjande av vatten påverka jordbruket?
(Ger möjlighet att diskutera ekologiska och ekonomiska konsekvenser av vattenanvändning.) - Vilka åtgärder kan vidtas för att skydda vattenresurser i sårbara områden?
(Elever ges möjlighet att presentera lösningar på miljöfrågor.) - Resonera kring hur mänskliga aktiviteter kan bidra till vattenföroreningar.
(Detta ger möjlighet att analysera och bedöma mänsklig påverkan på vattenkvalitet.) - Diskutera vikten av internationellt samarbete för att hantera vattenresurser.
(Möjlighet att resonera kring globala frågor och internationell lagstiftning.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 10 poäng och resonerande frågor kan ge upp till 8 poäng.
- För betyget E krävs totalt minst 8 poäng.
- För betyget C krävs totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
- För betyget A krävs totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.